Hej.
Jag har en Electrolux självavfrostande frys som är från c:a 2018( EUE2984MFX ) som jag har problem med, hoppas någon vänlig själ här kan hjälpa mig vad som borde vara felet så jag kanske kan laga den själv då jag har ganska hör teknisk kompetens rent allmännt,, men inte specifikt för några vitvaror, orkar inte prata med Electrolux, då garantin uppenbarligen är slut och då jag bokade servie när den började strula för kanske 1-2 år sedan som jag sedan avbokade då jag inte hade frostat av frysen innan jag bokade service och den fungerade efter avfrostning, och nu verkar jag blockerad från att boka service online.

Det började som sagt för kanske 1-2 år sedan med att den blir för varm(piper & -11 blinkar)
Lät man den vara så återhämtade den sig själv, för att en vecka senare börja pipa igen.
Om man lät den fortsätta så börja den larma oftare o oftare för att till slut efter lite mer än en vecka aldrig sluta blinka utan börja varan för -8 istället

Stängde av frysen, och lät den vara avstängd i 48h. Ingen synlig is inne i frysen före avfrostning så upenbarligen fungerar den delen av den automatiska avfrostningen fortfarande.
Men dropptråget som var tort innan avstägning svämmade över under avfrostningen..

Efter 48h startade jag upp frysen igen, och allt var frid och fröjd i kanske 4 månader.
Sen samma visa igen. Har nog utfört 5-6 avfrostningar nu under dessa 1-2 åren.

Märke efter ett par gånger att fanns där inget på översta hyllan i frysen så verkade den inte varna längre på att frysen blev för varm. Men det verkar bara ha inneburit att den inledande "dansen" med att den varnar och tillfälligt "fixar" sig själv uteblivit, utan nu går det förvisso längre tid innan den börjar varna, men när den väl börjar varna så börjar den först blinka med -11 för att någon dag senare blinka för -8, dvs den verkar sluta kyla helt direkt när den börjar varna första gången, vilket den inte verkade föra tidigare.

Håller på att frosta av den igen just nu. Är helt övertygad om att den kommer starta som den ska igen när det är klart och den kommer fungera som den ska ett par månader, men är lite trött på att hålla på såhär och är inte så sugen på att lägga 10K på en ny frys just nu heller.
 
MultiMan
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.