Hej,

Sitter och läser bland all klokskap här på forumet och skissar på en ny vedpannelösning.

Planen är att skaffa en panna med hyfsad kräm och en hyfsat stor tank åtminstone 2,5-3 kubik.

Funderar lite på olika kopplingar, borde det inte fungera att få till en bra lösning med självcirkulation mellan panna+tank (obs ej mot radiatorkretsen, där blir det pump).
Inte så mkt för pengarnas skull utan mer för att systemet ska va enkelt och lättbegripligt, sen har jag inte ritkigt fattat vad Laddomaten gör som inte själcirkulationen gör?

Panna - termiskventil 72c - backventil - acctank, i princip en standardkoppling där Laddomaten byts ut mot en termisk ventil.

se bildgrovskiss-sjalvcirk.jpg

Vad är ev fördelar med Laddomat kontra självcirk?
Funderar på det här med att inte kyla pannan, en termisk ventil öppnar sig väl stegvis vilket borde innebära att om tempen från pannan sjunker så stänger ventilen och returvattnet till pannan blir varmare eller?
Det går väl annars att lösa med en blandningventil där pannkrets och tankretur möts?

Blir det problem med skiktningen vid ovanstående lösning isåfall varför?
Funderar nog på att ha vattenberdening utanför tanken eftersom det borde störa skitningen att kyla vatten i tanktoppen eller är det feltänk?

Borde inte ovanstående lösning också tömma pannvattnet hyfsat efter eldning, vattnet cirkulerar ju så länge som tempen öppnar ventilen, således borde vattnet vara under 72c när cirkulation upphör och den energimängd som då finns kvar i pannan kan endast röra sig om nån enstaka kw?

Hur grova rör bör man har för att på självcirkulationen att funka??

Är tacksam för alla råd och tips (eller avrådanden)!


Jag har ingen praktisk erfarenhet av att koppla ihop värmelösningar, däremot tycker jag det är väldigt intressant och har lärt mig mkt här på forumet. Det är därför mkt möjligt att jag förbisett något fundamentalt, det verkar på nåt sätt för enkelt.

OBS! Skiss ovan är en grov skiss utan shunt, radiatorkrets och säkerhetsanordningar, ville bara förtydliga så ingen tror att jag missat det.
 
Skiktning vid iladdning är oftast onödigt eftersom man vanligtvis "fyller" tanken med energi så det är inget att oroa sig för. Problemet blir att ladda tanken full.

Min första vedanläggning byggde jag 1990 och bygger på självcirkulationsprincipen. Tanken (1,5 m3) ligger uppe på pannrummet. Rördragningen är 1 1/2 men trots det blir självcirkulationen dålig när tankens botten kommer upp i ca 60 grader. Eldar man då vidare börjar det koka i pannan. Detta gör att man maximalt kommer upp i ca 80 grader medeltemperatur. I ditt fall med tanken i samma nivå får du vara glad om du kommer upp i 60-70 grader med en liten panna. Det kanske funkar ännu sämre med strypningen som termostaten utgör.

Med ett laddpaket och riktig rördragning kan man köra upp tanken i 100 grader. Det motsvarar ungefär 50% större tank jämfört med 80 grader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.