Hejsan!

Jag har tidigare skapat en tråd angående vårt värmesystem som inte alls fungerade bra efter vi satte i ny panna och lite andra grejer. (http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/158598-varfoer-kan-de-inte-fungera-nagon-gang.html)

Vi har iallafall diskuterat fram och tillbaka med rörmockarn sen dess om en massa olika grejer. Problemet är i alla fall att det lätt börjar koka i pannan, det verkar alltid ligga på gränsen när vi eldar på lite.

Han har nu varit här igen (förhoppningsvis för sista gången) och konstaterade att expansionskärlet var för lågt så att det inte var nog med tryck i pannan. Som han förklarade det så blev det någon typ av "jojo-effekt" som gjorde att cirkulationen stannade av från och till. Vilket alltså skulle leda till att det börjar koka.

Jag vet inte hur stor volym kärlet har men när jag mätte var det i alla fall 40 cm i diameter och 85 cm högt (typ), hur mycket rymmer ett sånt? :) Kärlet är placerat på övervåningen ca 0,5m från de högsta elementen och kanske 2-3 meter ovanför pannan.

För mig låter det rimligt att kärlet är för lågt men jag vill gärna kolla av med alla kunniga här innan vi betalar fakturan som vi fick från dom för ca 1-2 månader sen. Fakturan är kraftigt reducerad så fakturan i sig har vi inget problem med. Det enda har varit att vi inte har velat betala innan de har funkat som det ska. Till saken hör oxå att rörmockarn vi har haft mest kontakt med (som är nån typ av chef där) kommer att sluta om en vecka, och han vill så klart att det ska vara färdigt innan han går.

Men för att vara kort: Ska vi betala nu och höja exp. kärlet själva senare, eller be dem göra det mot extra kostnad för oss och dra ut på hela proceduren ytterligare? (Vi skulle helst vilja att ngn annan rörmockare gjorde om jag inte gör det själv!)
 
Sitter exp kärlet 0,5m över övre radiator? Isåfall räcker det ,gör det hos mig..Hur stor är den totala vattenvolymen i ditt system,inte för litet exp kärl? (5%)
 
Har du anslutit expansion på högsta punkt? Annars kvarstår mitt råd.
 
knekten skrev:
Sitter exp kärlet 0,5m över övre radiator? Isåfall räcker det ,gör det hos mig..Hur stor är den totala vattenvolymen i ditt system,inte för litet exp kärl? (5%)
Totalt har vi kanske 1100l skulle jag tro. Ah precis 0,5 över elementen på övervåningen. Kärlet är är som sagt ca 40cm i dia och 85cm högt, vilket väl borde vara runt 100l?

Matss skrev:
Har du anslutit expansion på högsta punkt? Annars kvarstår mitt råd.
Hehe nä den sitter fortfarande på returen från kökspannan. Jag måste ju vara lite trög eller nått :) men alltså varför skulle de göra att det skulle sluta koka / vara nära att koka? Jag förstår att det gör att OM det kokar i pannan så kommer det att bubbla upp (lättare) till exp.kärlet om det är anslutet där. Och att det börjar koka när man har nytt vatten och luft frigörs när vattnet värms upp. Men det kan ju inte vara så att det kokar i pannan hos alla som eldar med ved. Oavsett så borde det väl inte koka så lätt?? Nu är det ju inte heller nytt vatten så det kan väl åtminstonde inte vara lika mycket syre som ska frigöras?
Om man tex har slutet system så antar jag att det bygger på att man har ett högt tryck i systemet, som sedan trycker ut luften till exp.kärlet. Varför skulle inte det fungera om man höjde exp. kärlet och fick mer tryck i mitt system?

(normalt brukar jag ha så svårt att förstå saker men det verkar inte fastna :))
 
rådet kvarstår :) gör om, gör rätt!

Rörmokarens sk jo-jo-effekt som gör att cirkulationen stannar är luftbubblor som hindrar cirkulationen. Kokar det är tempen kring 100 grader där det kokar, tro inget annat

Angående ditt antagande om slutet kärl, så är det fel...
 
Redigerat:
Matss skrev:
rådet kvarstår :) gör om, gör rätt!

Rörmokarens sk jo-jo-effekt som gör att cirkulationen stannar är luftbubblor som hindrar cirkulationen. Kokar det är tempen kring 100 grader där det kokar, tro inget annat

Angående ditt antagande om slutet kärl, så är det fel...
Jo att det kokar vid 100 grader är jag med på. Men ett högre placerat exp. kärl som ökar trycket skulle inte göra att det fungerade bättre alltså? Ja kan tillägga att det även kokade väldigt lätt i den gamla pannan vi hade, där det var ett litet rör anslutet till ett större rör upp till exp. kärlet, de lilla röret var anslutet på pannans högsta punkt.

Hur funkar det i slutet system då? Har inte till byta till de men jag är bara nyfiken.
 
Du måste beskriva din anläggning bättre för att man skall kunna göra en analys. Har du någon acktank? Hur shuntas värmen ut från pannan till denna? Hur shuntas värmen ut på systemet? Har du två cirkulationspumpar, som går hela tiden?

Har du ingen acktank och eldar med ved fungerar det inte alls eftersom det blir för varmt i pannan. De flesta brukar ha expkärlet på vinden. Har du en ny av hydropresstyp kan den i princip sitta var som helst. Men det kan ta ett tag att få bort all luft.

Sorry såg inte din excellenta ritning! Fortsätter att fundera!!!

Update. Det torde vara något problem med laddningen från kökspannan till acktanken. Fungerar laddomaten som den skall? Finns det vatten i kökspannan (slingor eller tank)? Är det tank finns kanske risk att det är luft kvar. Det finns väl någon temp på pannan resp acktanken? Tempen på acktanken borde öka när du eldar. Kanske minska tempgivaren från 82 till lägre?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.