Hej!

Jag har nyligen anlitat hantverkare för att renovera mitt badrum, men nu har jag stött på ett problem med dålig lukt. Efter att ha undersökt saken närmare, verkar lukten komma från handfatet. Jag upptäckte en liten glipa mellan avloppsslangen och avloppsröret, och undrar om detta kan vara orsaken till problemet?

Här är en bild på avloppsslangen för att visa vad jag menar.

Tack på förhand!
 
  • Avloppsslang med en synlig glipa där den ansluter till avloppsröret på badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det otätt mellan slangen och tätningen luktar det avlopp. Du borde känna om det är därifrån det luktar. Eller kommer lukten från ovansidan av handfatet?
 
  • Gilla
Emil Lindvall
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Jag är nästan helt säker på att lukten kommer från glipan, då det inte luktar något ovanför handfatet. Jag ville bara dubbelkolla med er här på forumet innan jag kontaktar hantverkarna för att vara på den säkra sidan.

Har du någon uppfattning om vad det kan kosta att fixa problemet? Är det tillräckligt enkelt för att någon utan större erfarenhet kan lösa det själv? Tänker att man byter ut slangen till en som passar, men jag vet ju inte som sagt...
 
Hur lång tid sedan var det badrummet renoverades? Rimligen ska hantverkaren åtgärda felet utan kostnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dom flesta flexslangs vattenlås jag känner till så har man en slätända ytterst på röret för att det ska vara enkelt att trä i en gumminippel å dessutom bli tätt. Dessa hantverkare får komma tillbaka å göra rätt för sig.... gratis.
 
  • Flexslangs vattenlås från Faluplast, modell Falu 44810 med slätända ytterst, markerad med blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att trycka ner slangen lite till så kanske den tätar bättre. Ser ut som den är lite skadad i framkant av bilden.

Jag hade själv en slät avslutning som inte passade i min gummi nippel så jag tryckte slangen lite längre ner och då slutade det lukta.

Min slang hade även en o-ring packning med som man trädde över röret så den la sig i ”dalarna” på flex slangen. Kolla om den saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.