Hej!

Vi har beställt en braskamin, Contura 550 och funderar lite på hur vi ska möblera närmast kaminen, hur nära kaminen är det bekvämt/säkert att sitta för att tex äta (med tanke på pacering av matbord)? Det skulle vara minst en meter till brännbart enligt säljaren, vilket vi självlart kommer att ha.

Övriga synpunkter på kamintypen emottages oxå tacksamt.
 
Håll er undan*!! Det blir väldigt varmt kan jag lova. Det går inte att sitta närmare än 2½ meter skulle jag tippa. Inga längre stunder iaf.
 
Håller med 5.2 racing, iaf 2 meter ifrån om man ska palla med att sitta kvar en stund. Fantastisk kamin annars, bytte ut min gamla Handöl från tidigt 80-tal mot en 585 (samma brännkammare i hela 5 serien) och det är en j*a skillnad i förbränningsteknik! Brinner hur fint som helst och är så otroligt mkt mer vedekonomisk än den gamla häcken till kamin.
 
Tack för era svar!

Blir det lika varmt runt hela kaminen eller är det fframför det blir som varmast?
Som jag förstått det hela måste det vara 0.5m till brännbart framför kaminen, hur varmt är det så nära kaminen?

Vi kommer troligtvis sitta minst 2 från kaminen men soffans ena ände hamnar 0.8m från kaminens högra sida (soffan är tänkt att stå vid sidan av kaminen)
Tanken är elda "lugnare" då vi sitter nära kaminen (dvs har gäster), hur lätt kan vämen regleras mha spjäll/vedilägg?

Vi har beställt en fläkt till kaminen för att sprida vämen, hjälper det eller är det främst strålningsvärmen som upplevs som varm närmast kaminen?

Många frågor blir det....
 
80 centimeter kommer inte att funka. Tänk om.
Fläktarna som medförljer är totalt värdelösa, avbeställ om möjligt. Jag har en Camina, och skulle promt ha en fläkt. Jag tror att den har varit igång en timme på två år. 2000:- åt skogen.
 
fläkten fick vi med gratis så den avbeställer vi inte, har hört andra som är nöjda med sina tillvalda fläktar, de har Contura och inte Camina om det nu kan ha beydelse.

Iövrigt för vi prova oss fram med möbleringen kring kaminen samt labba med eldingstekniken för att kunna få ut det mesta av kamin/vadagsrum.
Att ha en radie på 2-2.5 meter omöblerat runt kaminen känns dock inte praktiskt möjligt då halva golvytan i vardagsrummet då kommer vara "förbjuden zon"

Vårt vardagsrum är 28kvm och en halvcirkle med radie 3m (2.5m framför kamin plus avstånd från kamin till vägg, 0.5m) vilket ger 3x3xpi/2=14.1kvm
 
Hej Alla!

Lite återkoppling:

Kaminen är nu installerad sedan ett antal veckor och möblerat enligt min frågeställning
Vi har eldat ordentligt och har inga problem med "överhättning" . Är grymt nöjda med kamin OCH FLÄKT. Det är inte mycket varmare 1m vid sidan av kaminen än någon annan stans i rummet,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.