Vem kan tipsa om det jag inte har kollat..?
Vårt vattenburna system med anslutning till fjärrvärme sedan 2008 har funkat i huvudsak bra. I höst har dock den enda radiatorn i köket, och längst ut på slingan med 5 radiatorer. De första 4 är fördelade 2 och 2 i två rum "före" köket och de är alla Varma som förväntat. Men den sista är kall eller möjligen pissljummen och köket är kallt. Övriga familjen klagar. På mig.

Jag har motionerat stiftet under termostaten som rör sig lätt, och knackat både på övre och nedre ventilen för att lossa om det ev fastnat. Det hjälpte inte.

Jag flyttade då en av radiatorerna som funkat i annat rum till köket, men även den är kall placerad i köket. Kan nämna att röret till radiatorn är 12 mm och de tidigare är 15 mm. Men så har det varit i 15 år utan problem.

Den undre ventilen läckte lite när jag öppnade den efter flyttad radiator till köket.

Vad kan jag mer göra? Tipsa tack!
 
Jo. Jag har även ökat tempen i fjärrvärmecentralen, höjt cirkulation i cirkulationspumpen och stängt av de 4 fördts radiatorerna för att öka flödet längst ut. Inget har hjälpt.
Tack!
 
Glömde bilden... Vit radiator, termostatventil, trägolv, vägguttag, röranslutning, uppvärmningselement, inomhus, nederdel av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad står förinställningen på?
Silvriga ringen, märkt N, 1, ... 7

Fjädrar stiftet ut automatiskt?
Om inte så sitter ventilkäglan fast i stängt läge.
Med fungerande ventilkägla så brukar stiftet vara ganska trög att trycka in, oftast (alltid?) så behöver man ha något mellan finger och stift.
 
Tack för snabbt svar! 😊
Silverringen står på "N" (rakt upp). Vad ska den stå på och vad betyder de olika alternativen?
Jorå, stiftet fjädrar ut av sig själv och känns lika som de andra radiatorerna/ventilerna.
 
N betyder att den är "fullt öppen".
Ju närmare "pannan" man kommer ju mer behöver förinställningen vara strypt.
Totala tryckfallet (rör+ventiler+radiator) behöver vara ungefär lika oberoende vilken radiator man kollar vid.

Tunna rör har högre tryckfall än tjocka rör.
Långa rör har högre tryckfall än korta rör.
 
Jo, förstår strypningsprincipen och kan testa att stryka närmare och se om det ger någon effekt. jag förstår också att rördimensionen påverkar men det har inte varit så här klent med värme under de 15 år som varit, och systemet är orört, så det måste vara något annat som utgör förklaring.
 
Med -5C ute är i första rummet radiator 1 och 2 (inställda på "3") fortfarande varma, i andra rummet radiator 3 inställd på "2,5" fortfarande varm och radiator 4 inställd på "3" nu kall (tidigare varm och inte ens "5" gör skillnad...), och i rum 3 är radiator 5 fortfarande/åter kall.
Rören fram till radiator 3 är varma men kallnar innan radiator 4.
En vidhängande fråga, ska inte vattnet cirkulera i denna rörkrets förbi alla radiatorer och tillbaka även om en radiator är avstängd eller "trasig"? Dvs vara "byglad"? (Se bild ovan på sista radiatorn) Nu är som sagt rören kalla i den ytte delen av kretsen.
Upplevelsen under åren är nämligen att på den övre våningen krets cirkulerar vattnet lite för länge på våren, trots att radiatorerna är avstängda. Rummen där blir då onödigt varma av bara rörcirkulationen, så vi har börjat isolera dem...
Så synkront med övervåningens cirkulation borde väl även undervåningens rörkrets också ha en ständig cirkulation, eller är jag fel ute? Jag hade iofs gärna sett att cirkulationen uteblev när radiatorna inte är på men nu cirkulerar det ju inte ens med påslagen radiator...
 
Kan det vara stopp i ledningarna eller någon av ventilerna till den sista radiatorn?
Hur gjorde du vid flytten av radiatorerna, tömde ut vatten och fyllde på nytt?
 
P Pistvakt skrev:
Vem kan tipsa om det jag inte har kollat..?
Vårt vattenburna system med anslutning till fjärrvärme sedan 2008 har funkat i huvudsak bra. I höst har dock den enda radiatorn i köket, och längst ut på slingan med 5 radiatorer. De första 4 är fördelade 2 och 2 i två rum "före" köket och de är alla Varma som förväntat. Men den sista är kall eller möjligen pissljummen och köket är kallt. Övriga familjen klagar. På mig.

Jag har motionerat stiftet under termostaten som rör sig lätt, och knackat både på övre och nedre ventilen för att lossa om det ev fastnat. Det hjälpte inte.

Jag flyttade då en av radiatorerna som funkat i annat rum till köket, men även den är kall placerad i köket. Kan nämna att röret till radiatorn är 12 mm och de tidigare är 15 mm. Men så har det varit i 15 år utan problem.

Den undre ventilen läckte lite när jag öppnade den efter flyttad radiator till köket.

Vad kan jag mer göra? Tipsa tack!
Har du provat att ta bort termostaten på den radiatorn som är kall.Hur är trycket i expansionskärlet?
 
S StefanMJ skrev:
Kan det vara stopp i ledningarna eller någon av ventilerna till den sista radiatorn?
Hur gjorde du vid flytten av radiatorerna, tömde ut vatten och fyllde på nytt?
Jag bytte termostatventilen (den övre kopplingen) till en ledig och då övergick "gubbstrålen" till mer "normalstråle" men långt ifrån samma tryck som när jag öppnade den nedre returlednngen. Det var dock ok enligt kollega som varit rörmokare. Det var väl nåt skit i kopplingen men nog hade jag önskat bättre och mer jämförbart tryck i turledningen.
Visst blev det sedan lite varmare vid återmonterad radiator men med 5 som inställning har jag inte samma värme i radiatorn som på radiatorn före som står på mellan ☆ och 1... Antar att viss strypning via förinställningen på radiatorerna innan kan ge visst ökat flöde. Synpunkt?
Ja jag tömde radiatorerna helt varje gång och fick ut diverse rostsediment var gång.
 
V växelventil skrev:
Har du provat att ta bort termostaten på den radiatorn som är kall.Hur är trycket i expansionskärlet?
Jorå, själva termostaten (plastvredet) lossat nära 100 ggr... Bytte till slut själva kopplingen (se ovan).
Trycket är 2-2,4 bar...
 
P Pistvakt skrev:
Jag bytte termostatventilen (den övre kopplingen) till en ledig och då övergick "gubbstrålen" till mer "normalstråle" men långt ifrån samma tryck som när jag öppnade den nedre returlednngen. Det var dock ok enligt kollega som varit rörmokare. Det var väl nåt skit i kopplingen men nog hade jag önskat bättre och mer jämförbart tryck i turledningen.
Visst blev det sedan lite varmare vid återmonterad radiator men med 5 som inställning har jag inte samma värme i radiatorn som på radiatorn före som står på mellan ☆ och 1... Antar att viss strypning via förinställningen på radiatorerna innan kan ge visst ökat flöde. Synpunkt?
Ja jag tömde radiatorerna helt varje gång och fick ut diverse rostsediment var gång.
Ja det var väl vad man kunde misstänka att det var ventilen som krånglade (jag bytte själv några ventiler och termostater mitt i köldknäppen i slutet på november, blev både kallt och blött på golven, burrr...).
Kanske lite rostflagor som fastnat där.
Men gällande termostaterna så måste jag spontant säga att läget mellan * och 1 borde vara motsvara en väldigt lågrumstemperatur. * är ju frostskyddsläget. Läget 5 och en bit uppåt borde motsvara normal rumstemp. Så det är nog läge att göra justeringar på ventilerna på radiatorerna innan.
Och trycket du har, 2-2,4 tycker jag låter lite väl högt, jag brukar ha mitt strax över 1 - och det funkar bra.
Synd att man behöver tömma ut så mycket vatten, mycket vattenpåfyllning påskyndar ju rostandet.
 
Men är det normalt att det vid test med demonterad radiator kommer mycket större flöde/tryck i den undre anslutningen (returen) än i den övre (turen)?
Någonting måste rimligen förklara att garageradiatorn har klart sämre effekt än de andra närliggande radiatorerna även om garaget i sig är sämre isolerat.
Sedan var det en sen insikt att vattnet INTE passerar ett med förstängningen avstängt koppel. Jag fick veta att "25% av vattnet går till radiatorn och 75% går förbi" men det måste ja avsett annan lösning. Var därför vågat av rörmokaren att i kylan lämna mig med förstängningen stängd med stor risk för ny sönderfrysning.
 
  • Vattenanslutningar och slangar mot en trävägg, över en grå plastbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pistvakt skrev:
Men är det normalt att det vid test med demonterad radiator kommer mycket större flöde/tryck i den undre anslutningen (returen) än i den övre (turen)?
Nej, det ska det inte göra, låter som att framledning & retur är växlade.

P Pistvakt skrev:
Sedan var det en sen insikt att vattnet INTE passerar ett med förstängningen avstängt koppel. Jag fick veta att "25% av vattnet går till radiatorn och 75% går förbi" men det måste ja avsett annan lösning.
Det är vid enrörssystem som ett delflöde går genom radiatorn och resten går förbi.
Vid tvårörsystem så ska allt flöde som går in i radiatorkopplet gå genom radiatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.