Håller på med ett litet badrum och tycker mig lagt klart avlopp och satt kortlingar.
Tänkte nu gå på och slänga ner isoleringen och limskruva dit golvspånet men skulle gärna vilja få bekräftat att jag är på rätt väg innan jag limmar fast allt, kommer ihåg vilket h**vete det var att få bort det gamla golvspånet..

IMG_20140501_141552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har förberett golvspånen:

IMG_20140501_120516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga konstigheter.. ? hoppas jag?
 
Krilleman
På hur många ställen har du fäst upp avloppet. (två enligt tidigare tråd) Vad jag kan se är det bara på ett ställe med band och två ställen med kloss?
 
Det är band under rören från golvbrunn och även under kortlingen i mitten som håller upp 110-röret (men den går inte att se från denna vinkel)

Sen är det kloss där avloppet börjar (slutar), en under 45° vinkeln för 110-röret och slutligen en under WC-stoset.

Behövs mer stöd?
Tycker att allt sitter bra på plats när jag t. ex. monterade på golvspånet och monterade bort det igen.
 
Krilleman
Sätt en extra på sidosticket till golvbrunnen (110 till 75mm) där finns det risk att det kan "sätta sig" (Alltså på/efter 75mm muffen i grenet)

Sen skulle jag även ha satt ett band över 50 röret så du får det helt stumt för tätskiktet. Lätt att göra nu, svårare sen. Blir det för nära väggen om du drar den mot denna så komplettera med en till regel sen dra band över!
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Ok tack!
I övrigt ser installationen godkänd ut för att lägga på isolering och golv?
 
Krilleman
Jag tycker det ser bra ut!
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Har du regel att skruva i på vänster sida av golvbrunnen, syns lite dåligt...
Gör som krille säger med 50 röret (det andra också så klart)
Gör några markeringar eller skriv på papper var dina reglar går, eftersom dom inte går i linje hela vägen, så du vet var du ska skruva
Limma sponten på båda golvskivorna när du ska lägga, många limmar bara den som redan ligger ner

Har du skruvat fast brunnen i plattan med de medföljande skruvarna?
 
Det borde väl vara regel på alla fyra sidorna av brunnen! Det borde vara en regel även på den synliga sidan som inte har regel på bilden annars finns risk för att plastbrunn och spånskiva inte håller stumt ihop där.

Sen är jag lite undrande varför inte TS håller samma regelavstånd på hela golvet.

Men det är nog mest petitesser som nog har mindre praktisk betydelse i detta fallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Han har ju stående stöd på sidorna, kapar man ur en regel så rören kommer fram blir det inte mycket kvar av den så jag tror att det är lika, om inte bättre, att göra som TS gjort

Bara det är mindre än cc600 så är det väl ok
 
nino, jo jag har regel runt om brunnen utom där avloppet kommer ut där jag kör på stöd istället.
har stöttat upp både grenröret för 75 och 50 men vill inte millimeterfixera 50-röret i sidled då hålet i golvspånet är så exakt att röret fixeras av denna.

oceanis, Eftersom jag kör med vinkeljärn blir det så himla mycket skruv och kändes nästan som att jag skruvade sönder reglarna om jag gick med allt på samma ställe, kändes bättre att ha dem lite off.
Största cc-avståndet är 38cm men med tanke på att alla reglar är så korta känns det ok ändå?
 
Har du kollat att spånskivorna du har tillåter skarvar "i luften"? Inte alla är ok för det. Det bör framgå av monteringsanvisningarna.
 
Patrik Kullman skrev:
[bild]
Till höger i bilden ser det ut som du använt 45*45mm reglar. Blir detta nog stabilt? På resten av golvet add använder du grövre reglar..

Om jag förstått det rätt så är en regel som är dubbelt så hög 8 gånger starkare.. (I=b*h^3/12)

Men jag har egentligen ingen koll på detta :)
 
hempularen, menar du eftersom det är en glipa mellan golvspånskiva 2 och 3 ?
Funderar på hur jag ska göra där, om jag gör hålet för 110mm röret större så att det går att sätta ihop skivorna så blir glipan mellan rör och skiva mer än 2mm som det står i GVK/BBV att det inte får vara.
Hur kan man täta igen den glipan i så fall?


bobas, det tidigare 60cc bjälklaget var gjort så, de två närmaste 95-reglarna är urkapade till 45or från golvstocken och höger. Det finns inte plats för tjockare reglar där.
Däremot ligger det tjocka reglar för resten av golvet på golvstocken och jag har försökt stötta 45-reglarna mot dessa där det går. Eller med stöd direkt mot golvstocken som 45-regeln näst längst bort.
 
glipor fyller du med latex eller fogskum så det är inga problem
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
nino, aha, tack! Då ska jag borra upp skiva mer så att golvspånen sitter ihop iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.