Bor i ett gammalt 2 plans stenhus (ca 1900) 115m^2 som har renoverats ca 2000 och känner att vi behöver förbättra ventilationen. Vi har väldigt öppet runt omkring oss (bor på en kulle, fri sikt över havet) så på vintern får vi stänga ventilerna flera dagar i veckan för att det inte ska bli svinkallt. FTX känns för stort för vårt lilla hus och vi har relativt lågt i tak så inget som man installerar på ett snyggt sätt.

Snubblade nyligen över Single Room ERV, ex http://freshairventilation.net/single-room-erv.html har någon erfarenhet av att köra dem i sverige? Har hittat en beskrivning http://www.arttec.net/Mini_HRV/RA1-50-2_install.html men även andra som snackar om att lufttrycksföränsdringarna (om man bara har en enhet) kan skapa en fuktighetspump. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Låter den mycket? Funkar värmeåtervinningen?
 
Jag vet ett ställe där man satt sådana. Ingen är nöjd med ventilationen på det stället. ( förutom han som sålde då) Har gått så långt att miljö & hälsa blivit inkopplade och 2år efter installation finns inget godkänt slutbevis på det nybyggda stället.
Så nä. För dom pengarna kan man göra så otroligt mycket mer som blir så mycket bättre.
Om vi tittar rent krasst besiktningsmässigt via ovk är de inte godkända.
Nu spelar det ju kvitta i ditt hus men jag råder dig att välja annan lösning.
 
  • Gilla
Goodbyte
  • Laddar…
Finns fler liknande leksaker på marknaden och i villasammanhang helt onödiga.Har du det utsug som behövs för att hålla fukt/lukt o emissioner i schack inom husets våtutrymmen/kök/frd så har du redan den ventilation som behövs för hela huset. Detta innebär att dessa våtutrymmen ständigt bör ha rejält undertryck så om någon säger att det finns "nämnda leksaker" som är anpassade för att monteras i våtutrymmen så be dom dra åt.. För att ha något berättigande kan de möjligen användas till att ventilera enskilda torra utrymmen/förråd el likn och körs då i par. Medan en blåser in så suger den andra ut o vice versa
 
  • Gilla
Goodbyte
  • Laddar…
Tackar för svar :). Låter som att jag ska montera bättre stormkåpor istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.