Förlåt killar om ni upplever inlägget som ett uteslutande av er, det är inte meningen, men det är för att jag avskyr att vara singel med hus och är jätteavis på alla par som fixar med sina husdrömmar ihop. Jag har varit nära några ggr med "han" som jag då trott var stora kärleken men alla ggr har han surnat ihop och det tänkta köpet blev inte av med efterföljande uppbrott. Så jag fått ta drömmen i egna händer helt enkelt. Jag ägde ett parhus tidigare med otroligt snälla hjälpsamma manliga grannar som gett mig lite erfarenhet iaf, men trots det avskyr jag känslan av att vara enbart 2 händer och lite handikappad inför även rätt enkla saker. Och att fråga män ger gärna den känslan av att vara korkad kvinna, män får ju nästintill detta kunnande med vällingen av sin far eller andra män(bröder/polare/grannar) i omgivningen(visst d finns undantag absolut) så jag önskar det gick att slippa den känslan av att behöva be män om hjälp, så tänkte att om det går att hitta kvinnor som kan uppleva likadant vore ju guld - och om man inte bor för långt ifrån varandra kan man ju vara det där extra bollplanket, bärhjälp, bygghjälp, det där kontaktnätet till varandra som verkar falla sig mer naturligt för män. Vi kvinnor har ju inte i samma utsträcknig byggutbildning/ bilmekutbildning/elektriker/rörmokare etc så att byta dessa fixartjänster med varandra kan vi inte lika lätt(händer ju att en sån man ser det som dejt och blir besviken på tjejen om han missuppfattat läget) - ni män har det ofta förspänt så med polarkontakter faktiskt 😯

Sen det att verktyg oftast är anpassade storleksmässigt för män gör saker inte lättare heller. Jag är avis på att män lättare kan hålla en normalstor borrskruvdragare stadigt en längre stund och att de oftast nå upp till taket utan att leta efter pall jämt. Tydligen ska kvinnor vara bättre på att träffa spik(men jag kan tänka mig att det testet var plan spikning och inte högt upp på vägg) och lvinnors fördel vad d gäller hus är väl isf vid krypgrunder..

Känner bara till en enda kvinna(i Sverige)som byggt sitt hus själv med byggsats..känner ni till fler får ni gärna uppmuntra mig med den informationen ☺️

Jag bor i Gävle - var bor ni andra singeltjejer med egna hus? 😀 Ska vi skapa kontaktnät a'la boysen?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
ILoveFunkis och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag hade faktisk ingen aning om du var man eller kvinna fram till nu. Förstår din önskan även om jag inte tycker att man som kvinna hamnar utanför gruppen här på forumet. :)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag hade faktisk ingen aning om du var man eller kvinna fram till nu. Förstår din önskan även om jag inte tycker att man som kvinna hamnar utanför gruppen här på forumet. :)
Kan jag ju få ta som en komplimang kanske då 😀😎

Åå jaa ☺️ jag missade ju skriva till att det främst gäller i verkliga livet som vi kan uppleva känslan att vara till besvär för man inte alltid kan göra till synes småsaker själv lika effektivt som er alltid - alltså främst kring praktiska saker.

Byggahus är ju en guldgruva speciellt för oss som inte har den kretsen 😀👍🏼 och jag diggar korthuggna koncisa informativa svar - här tar man det absolut inte lika personligt som med någon i ens närhet ☺️

Kan ta ett exempel ur mitt och även en annan tjejkompis liv - det har inte med bygg att göra dock utan bilar - båda hade körkort men ingen egen bil(vi skaffade egna bilar senare)då vi bodde i storstad då, så i mitt fall när jag började jobba som vakt och skulle köra min första rond så visste jag inte vad rattlås var och förstod inte hur jag skulle vrida om nyckeln 😆 Samma sak hände min tjejkompis när hon o hennes pojkvän skaffade bil. Så vi båda bjöd killarna som såg detta och som vi behövde be om hjälp på lite gott skratt - men det säger kanske lite om att vi tjejer nånstans hamnar lite utanför "vardagstekniksnack" menar jag ☺️
 
Kul med ett uttalat kvinnligt perspektiv här. Det är ju ändå ett ganska mansdominerat forum. Jag förstår absolut att man kan känna sig som "korkad kvinna" när man frågar män om hjälp. Och särskilt om männen svarar på ett sätt som utgår från att du inte kan ett skvatt om bygg och renovering. Typ "den här saken kallas för en borr, och den stoppar man in i den här maskinen som är en borrmaskin, och så borrar vi lite och håll i ordentligt så att du inte får ont i handlederna".

Men än det inte lite att gå över ån efter vatten om man försöker lösa problemet genom att fråga kvinnor istället? Precis som du säger så är det fler män som har kunskap om bygg och renovering än kvinnor. Att inte nyttja resursen "hjälpsamma män" är att avstå från hjälp du kan få. Och det faktum att fler män än kvinnor är byggkunniga säger ingenting om vad den enskilda mannen eller kvinnan faktiskt kan. Det är upp till var och en, och alla är lärbara. Om du hänger runt på byggahus.se i ett halvår och svarar i trådar där du kan svara, så kommer du att lära dig mycket mer om bygg än vad i princip alla män får lära sig från sina pappor. Och du lär dig språket. Det är viktigt för att bli respekterad för sin kompetens i alla branscher.

Om du frågar en elektriker "vilken färgsättning ska man ha på FK:n i en trefasinstallation" så kommer du att få ett svar som förutsätter att du vet vad du pratar om, medans om du frågar "de här trådarna, varför har de olika färger och varför är de 5 stycken" så kommer du att få svar som (troligen korrekt) förutsätter att du inte riktigt har koll på hur det funkar.

När det gäller verktyg och arbetskläder så är det sant att det mesta är anpassat efter män, men det finns män med små händer. Du får bara leta runt lite mer och hitta det som passar dig. T.ex. är många 10.8-voltsverktyg mindre och lättare än 18-voltsgrejorna. Och det finns bra pallar och bärredskap för byggskivor som kan kompensera för de fysiska skillnader som faktiskt finns. Kvinnor har ungefär 65% av muskelstyrkan hos män, är 13 cm kortare men kan vara uthålligare (länk). Så skillnaden behöver inte betyda särskilt mycket i praktiskt byggande.

Så kör på. Jag är övertygad om att en kvinna som kan bygga väcker respekt och beundran hos många män.
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
Tack för positiv respons 😀 Menar inte att målet är att vara fullständigt oberoende av de kunniga männen - utan mer att man åtminstone ibland kan få slippa känslan av att be män om hjälp, slippa be dem färre gånger iaf - sen finns d ju fördel med att känna fler tjejer som i sin tur känner till ngn kunnig man - d blir hjälp med att få större kontaktnät även av män på det viset också 😆 Plus att man kan hjälpa varandra på samma nivå.
 
Krilleman
Skriver du en fråga på forumet får du svar oavsett kön! :wow:(y);)
 
  • Gilla
Fjojtmehmet och 3 till
  • Laddar…
Åh, synd att jag inte bor närmre! Jag är visserligen inte singel, men min man är helt ute och snurrar när det gäller renovering (så jag kan nog kalla mig renoveringssingel). Förstår helt vad du menar, ofta när jag och min man pratar med någon utomstående man om renovering mm så är det jag som pratar men mannen ifråga vänder sig oftast till min sambo med svaret.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Skriver du en fråga på forumet får du svar oavsett kön! :wow:(y);)
Det har jag inget emot alls - gillar kunskap och även okunskap för det är det vi lär oss av 😋
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
mirakelmilla skrev:
Åh, synd att jag inte bor närmre! Jag är visserligen inte singel, men min man är helt ute och snurrar när det gäller renovering (så jag kan nog kalla mig renoveringssingel). Förstår helt vad du menar, ofta när jag och min man pratar med någon utomstående man om renovering mm så är det jag som pratar men mannen ifråga vänder sig oftast till min sambo med svaret.
Been there too - alltid lika faschinerande hur man kan trollas till oviktig i dessa ämnen, visst att det kan vara pga ren ovana att tala om det ämnet med en kvinna - och man märker att när det just är kring tid för beslut som det tittas på mannen mer 😆 Jag kan inte svära mig fri från att ha gjort så själv om jag stått och rådfrågat en tjej på tex biltema eller Bauhaus och att det sen kommit in ngn man att fråga oxå..men jag har det i bakhuvudet att jag nånstans ska försöka visa uppskattning för hennes hjälp ändå vill jag tro.
 
Mikael_L
crebel tror jag hon har som användarnamn här på forumet, och om jag inte missminner mig i sthlmsområdet också. Är en tjej här som verkar vara duktig på att hålla igång husprojektet.
Du kan söka lite efter hennes inlägg och kanske PM'a om tråden här.

Tror inte att jag sett något inlägg den senare tiden.

Anna_H och Dalbotös tycker jag också verkar ha tummarna bättre placerade än vad nog många killar har. :)

Om någon är singel vet jag dock inte.

Det är lite knäppt att "välja" ut några såhär, nu missar jag naturligtvis jättemånga duktiga kvinnor här, både sådana som jag inte uppmärksammat och sådana som jag glömt bort användarnamnet på just nu.


Men jobba gärna ihop er i en tråd. Det kan vara väl värt det ty det är ju inte jämlikt, särskilt inte inom bygg, så att nätverka med andra som ser det ifrån samma sida kan vara betydelsefullt. :)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Mikael_L
Blwrgrl skrev:
Been there too - alltid lika faschinerande hur man kan trollas till oviktig i dessa ämnen, visst att det kan vara pga ren ovana att tala om det ämnet med en kvinna - och man märker att när det just är kring tid för beslut som det tittas på mannen mer 😆 Jag kan inte svära mig fri från att ha gjort så själv om jag stått och rådfrågat en tjej på tex biltema eller Bauhaus och att det sen kommit in ngn man att fråga oxå..men jag har det i bakhuvudet att jag nånstans ska försöka visa uppskattning för hennes hjälp ändå vill jag tro.
Om jag inte minns fel var det just Crebel som i någon tråd berättade hur någon ditkallad hantverkare stod och bara snackade med hennes karl, trots att han inte hade nästan någon koll utan det var hon som kunde mest och visste bäst hur det skulle bli när det var klart.

Tänkvärt för en som är hantverkare ... :surprised:
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Krilleman
[IRONI ON]
Du kan vara lugn Mikael_L jag jobbar bara mot storkunder (läs företag).
[IRONI OFF]

Får man inte hjälp på byggahus oavsett kön?! = Jodå! (y)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Mikael_L
Jadå. Jag tycker vi har ganska fin takhöjd här. Alla får en massa hjälp och tips om allt byggrelaterat. Och jag tycker det är väldigt lite av folk som drygar sig, eller svänger sig med en massa komplicerat språk och facktermer bara för att.


Men om nu verktygsnördarna har fått sin lilla tråd att värma sig i och möbelsnickarna sin skryttråd att visa sig duktiga i (och det är de ju, duktiga alltså :)) och elnördarna sin fula tråd om eldragning osv, så ser jag inget problem med ytterligare en tråd som attraherar en grupp användare med gemensamma åsikter och intressen.
 
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L skrev:
Jadå. Jag tycker vi har ganska fin takhöjd här. Alla får en massa hjälp och tips om allt byggrelaterat. Och jag tycker det är väldigt lite av folk som drygar sig, eller svänger sig med en massa komplicerat språk och facktermer bara för att.


Men om nu verktygsnördarna har fått sin lilla tråd att värma sig i och möbelsnickarna sin skryttråd att visa sig duktiga i (och det är de ju, duktiga alltså :)) och elnördarna sin fula tråd om eldragning osv, så ser jag inget problem med ytterligare en tråd som attraherar en grupp användare med gemensamma åsikter och intressen.
(y) (gilla x2 även kallat)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Kom på en sak - visst är det väl en tjej som skapat forumet? Hon ska ha cred för det 👍🏼
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.