har grävt upp en bit intill huset för att snygga till me singel mm... nu när jag grävt upp skall jag lägga nån form av isolering längst huset? Har syll på platta... det e ngn ”kant” som lutar från huset kanske räcker?

Mvh Robin
 
harry73
Nej skulle jag inte göra
 
harry73 harry73 skrev:
Nej skulle jag inte göra
För att det ej behövs eller?
 
hm, "syll på platta", vad innebär det? Det är lite svårt att se på bilderna (utan att få nackspärr), men om jag inte visste bättre skulle jag säga att det ser ut som leca-block?
 
joakim_j joakim_j skrev:
hm, "syll på platta", vad innebär det? Det är lite svårt att se på bilderna (utan att få nackspärr), men om jag inte visste bättre skulle jag säga att det ser ut som leca-block?
Det e riktigt..
 
harry73
För att du inte gör en riktig dränering men en kosmetisk åtgärd. Inget problem med det, men då skulle jag stanna där.
För det första vill man vid framtida försäljning inte ge intrycket att det är något mer än just en kosmetisk åtgärd. Tänk att köparen tror att det är en dränering.
För det andra kommer det inte ge så mycket nytta om man inte dränerar bort vattnet där.
För att isoleringen ska fungera som tänkt ska det vara torrt.
 
harry73 harry73 skrev:
För att du inte gör en riktig dränering men en kosmetisk åtgärd. Inget problem med det, men då skulle jag stanna där.
För det första vill man vid framtida försäljning inte ge intrycket att det är något mer än just en kosmetisk åtgärd. Tänk att köparen tror att det är en dränering.
För det andra kommer det inte ge så mycket nytta om man inte dränerar bort vattnet där.
För att isoleringen ska fungera som tänkt ska det vara torrt.
Okej, men är de bättre å ha kvar gräs ända in till husväggen istället för singel då? Har inga planer på flytta heller i mitt förra hus hade jag gräs intill hus kanten oxå, som var pissevått under vinten men när jag la grovsingel då så blev de inte sån fuktbelastnkng mot grunden
 
harry73
Kommer inte bli stor skillnad i fuktbelastning om vattnet inte kan bort.
I värsta fall ledar nu vattnet in under huset.

Men poängen är att du inte ska laga något som inte är sönder. Fungerar det, behöver du inte göra något. Men har du problem med fukt längs huset, ska du dränera på riktigt
 
  • Gilla
Caxa89
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kommer inte bli stor skillnad i fuktbelastning om vattnet inte kan bort.
I värsta fall ledar nu vattnet in under huset.

Men poängen är att du inte ska laga något som inte är sönder. Fungerar det, behöver du inte göra något. Men har du problem med fukt längs huset, ska du dränera på riktigt
Har ej fuktproblem ÄN men vill hellre ha singel å kanske plattor ovanpå istället för gräslighet intill huset...
 
harry73
Klart du kan lägga ner singel, men gör då bara det
 
Magnus E K
Det är bättre för nederdelen av träpanelen med grus/plattor än grässtrån; de senare blir lätt höga då det är besvärligt att klippa där och sen lite regn och blåst på det.
 
Plattor ovanpå singeln låter som en bra ide, då den hårda ytan leder bort vattnet närmast huset, till skillnad från singel, som bara låter det gå rätt ned i backen. (Helst lite lätt lutade ut från huset)

Å andra sidan skyddar leran/jorden med gräset rätt bra också...
Just gräsmatta hela vägen fram till huset är ju inte så illa. Buskage är ju däremot något att undvika.
 
harry73
Har man plattor närmast huset får man mer stänk på fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.