Hej,

Inom de gulmarkerade områden (framförallt området på vänster sidan) så var det en hel del "vilda buskar" som såg förjävliga ut och var nästan intill huskanten.

Dessa är nu borta och min plan var att lägga singel inom det markerade området/ön på höger sidan. Där är djupet från stenkanten till jorden ca 7-9cm just nu. Markduk och ösa på med singel och sen 2 krukor på det, så blir damen glad.

Samtidigt, det markerade området på vänster sida klurar jag på hur jag ska/bör hantera.
Rent spontant tänkte jag kanske gräva ca 10 cm där och lägga på duk/singel. Men även fortsätta intill huskanten hela vägen till hushörnan.
Räcker det djupet? Finns det några risker att ha så pass "bred" yta med singel just där istället för traditionella 20-40 cm remsa som de flesta kör med?

Det handlar mer om än dekorativ grej och att "eliminera" den nu tomma/fula jordytan, men innan man gör det så tänkte jag höra om jag har tänkt helt uppåt väggarna här? Några faror / att tänka på i samband med detta?

Tacksam för svar!


Två markerade områden intill husvägg, det vänstra med bar jord, det högra med sten och lite växtlighet.
 
Nej, några risker ser jag inte. Bara ös på!

Men en tanke: Uppbyggnaden med sten runt den högra rabatt-delen ser lite omotiverad ut.
Och "stenen" är väl bara betongklumpar ändå, utan speciella skönhetsvärden?

Så kanske du skulle ta bort steninramningen, och få det lite mer enhetligt längs hela husväggen?

Och att sedan ställa dit ett par, tre krukor/urnor med t. ex. pelargoner kommer att se snyggt ut (y)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
"Och "stenen" är väl bara betongklumpar ändå, utan speciella skönhetsvärden?
" KoW, Skönheten sitter i betraktarens öga :D
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
haha, nej då de lösa stenar ska väck :)
Själva höga rabatt delen blir lite svårt att ta bort helt, då en cypress finns på höger sidan strax utanför bilden och lite annat mög på hörnet. Det går nämligen en stenmur vidare som bygger på den.

Tack för tipsen :)
 
Jag skulle satsa på vit dekorsten i den högra området.
 
Ös på singel och plantera lavendel om där är soligt. Lavendel trivs ypperligt i sand/singel/sol och förökar sig villigt i sådan miljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.