Hej!
Är novis och köpte precis en borrhammare, men verkar stå fel i bruksanvisningen??

Om jag jämför med flera andra bruksanvisningar på slaghammare så anger dessa att maskinen ska vara inställd på slagborrning genom att ha både vridgrejen och spaken inställd med bild på "hammare och 3 bitar".

MEN enligt bruksanvisningen på denna ska vridgrejen vara inställd på vanlig hammare och spaken på "hammare med 3 bitar"....händer nada när jag klickar på avtryckaren.

Är jag dum i huvudet, eller är det faktiskt fel i anvisningen?

En bruksanvisning för en borrhammare med bilder som visar inställningar för slagborrning, vanlig borrning och mejsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vill anvisningen att jag ska ha inställningarna för att slagborra (vilket är mejsling enligt alla andra):

Hand håller en gul och grå borrhammare med vridreglage inställt på hammarsymbolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en borrhammarens inställningsspak mot bakgrund av apparatens kropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur alla andra anger att inställning ska vara för att slagborra (vilket är mejsling enligt anvisning):
Närbild på inställningshjulet på en gul och svart borrhammare med symbol för vanlig hammare vald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en borrhammares inställningsomkopplare för slagborrning med symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som det verkar så styr ratten växellådan. Du har tre lägen: Rotation, låst, eller flytande. Spaken styr om slaget ska vara påkopplat eller inte.
Jag kan inte avgöra om det är manualen eller maskinen som är felmärkt, men något är fel. I något av de tre lägena ska maskinen rotera när du trycker på knappen.
 
P PatrikJo skrev:
Som det verkar så styr ratten växellådan. Du har tre lägen: Rotation, låst, eller flytande. Spaken styr om slaget ska vara påkopplat eller inte.
Jag kan inte avgöra om det är manualen eller maskinen som är felmärkt, men något är fel. I något av de tre lägena ska maskinen rotera när du trycker på knappen.

Den roterar när jag har den på symbolen med "hammare och 3 bitar", vilket manualen menar är mejsling....
 
A
Kan ratten vara felmonterad ev?
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
E
Då är det väl manualen som är felaktig
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kan ratten vara felmonterad ev?
Den är rätt enligt bild på nätet...så måstr va fel i bruksanvisningen.
 
E Emil_K skrev:
Då är det väl manualen som är felaktig
Mm precis...kul när.man aldrig borrat förr och läser anvisningarna...

Får följa anvisningarna på en annan maskin helt enkelt..
 
" tre bitar" föreställer en borr och det stämmer ju med vad maskinen gör. Släng manualen.
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
D danne_08 skrev:
" tre bitar" föreställer en borr och det stämmer ju med vad maskinen gör. Släng manualen.

Hittade denna bild i en annan bruksanvisning, den verkar vara korrekt?
Skärmbild av bruksanvisning för borrhammare visande inställningar för slagborrning, mejsling och borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.