Jag är poolnovis.

En pool på 4x8 meter känns lite klent om man vill simma lite. Då måste man kanske upp i 4x20 meter eller något i den stilen, eller?

Jag har tillgång till en fin brunn/kallkälla i närheten, ingen aning om hur mycket den ger. Kan man istället för att klorera och hålla på med filter, bara fylla på med nytt vatten hela tiden? Eller funkar inte det? Uppvärmingskostnaden blir säkert stor, men med en rejäl vedpanna kopplad till så kanske det ordnar sig ändå. Att det inte blir kristallklart vatten kanske man får acceptera.
 
Milkshaken
Ehh hur menar du nu? Menar du att du ska fylla på vatten i hur stor???
Var får du vattnet ifrån?
Kan bli kostsamt i längden och hur ska du få ut värmen till vattnet ??

Vi har 8x4.. simmar 25 längder (200 meter) nästan varje ggn vi badar. Det ger lite det oxå...
 
(Från ännu en poolnovis)

Om du ska värma upp 80 kbm (antar att pooldjupet är en meter i snitt...) rinnande vatten så kommer du att måsta hugga ner varenda träd söder om vindelälven samt sitta uppe dygnet runt för att elda.

Nä nog måste du ha någon typ av reningsfilter så att du kan återanvända vattnet. Det är ju inte vattnet som utgör kostnaden - det är temperaturen...
 
Det beror ju på vilken omsättning man måste ha för att det inte skall bli för skitigt. På sommaren hjälper solen till också (jmf sjö).
 
Milkshaken
-MH- Nja solen hjälper inte till så mycket om du inte kan täcka den... Du kommer bara att kunna bada i den 2 veckor på högsommaren och då måste du låta vattnet stå kvar (alltså inte byta eller fylla) i minst några veckor.... Och ärligt talat så skulle nog inte jag vilja bada i det då...
Men om du har en sån bra förutsättning med en sån stor damm... Varför inte bygga en pool i den? tre sidor har du ju redan, så bara gjut den fjärde, och lägg i klinker eller en bra liner.... iofs blir den oisolerad men betydligt bättre än ditt första förslag... I den nya väggen gjuter du in ett bräddavlopp, och gör alla rör. På motsvarande sida, gräver du bara ned dig till lämpligt djup, för att få dit inblåsmunstycken....
Du kan fixa en riktigt fin pool för en mindre summa pengar med dom förutsättningarna... Resten av den fria ytan som blir över, gör du nåt fint pooldeck av..
Du lämnar en lucka mot den nygjutna väggen och har pump, reningsfilter och sånt där..
Fundera på det...
Ett kort på platsen vore inte helt fel att få se..
 
Stor damm? Jag har ingen stor damm, hade jag haft det skulle jag badat i den. :)
 
Milkshaken
Tja, jag fattade så iaf efter ditt första inlägg...
Ja eftersom du skrev att du kunjde fylla på vatten osv...
 
hehe

ett kärnkraftverk på tomten kanske

räkna med 500kwh/dygn för att få en riktig pooltemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.