Hej,
Problem med långsprötad silverfisk här hemma, och har nu även upptäckt skador på tapet som jag misstänker är åsamkade av de små krypen…
Någon som har erfarenhet av ersättning från hemförsäkringen i liknande ärende då rummet är relativt nytapetserat (2020) och kommer behöva tapetseras om för att åtgärda skadorna.. :/

Samt hjälp vid sanering? Känns inte riktigt som om klisterremsorna hjälper eller kommer att åtgärda problemet…
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi hade ett försäkringsärende med IF, hål i avloppet under ett golv i källaren. En rätt liten vattenskada, men råttor hade kommit upp under golvet och totalförstört isoleringen och tuggat i sig en del av träreglarna. Vattenskadan ersattes, och Anticimex råttbekämpning ersattes, men inte skadorna som råttorna orsakat. Skillnaden blev inte så stor, golvet (ytskiktet, men inte reglarna) ersattes som vattenskada.
 
  • Gilla
Toby-88 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I forumet finns det trådar om de långsprötade silverfiskarna och som jag minns det så har de fått hjälp av typ Anticimex via sina försäkringsbolag och jag tror det las ut gift bakom golvsocklarna. Sen är det viktigt att täta kring golvsocklarna för att hindra dem från att komma ut i rummen.
 
När vi lagt nya golv har vi lagt kiselgur i springan mellan vägg och golv innan socklarna spikats på plats. Det är inte giftigt men silverfisk, myror etc torkar ut och dör om de får det på sig.

Innan såg vi silverfisk nån gång ibland men nu är det mycket sällan. Tyvärr är det ju väldigt vanligt i nybyggda hus verkar det som även om det är rätt harmlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.