Vi hade nyligen en hantverkare här som kom fram till slutsatsen att toaletten inte skulle borras fast utan silikonfogas fast. Klart den verkar sitta hårt nu men är detta en OK lösning?
 
Japp, det är helt ok och vedertagen lösning. Dessutom bättre är att skruva fast.
 
mrdance skrev:
Vi hade nyligen en hantverkare här som kom fram till slutsatsen att toaletten inte skulle borras fast utan silikonfogas fast. Klart den verkar sitta hårt nu men är detta en OK lösning?
Det är väldigt få som borrar och skruvar fast en toalettstol idag. Att limma stolen är alla gånger bättre än att göra onödiga hål i golvet.
 
samma här,drog silikon runt den innan den sattes dit för 3 år sedan,sitter som berget,problemet blir väl sen en gång när man ska ha lös den.
 
glenn30 skrev:
samma här,drog silikon runt den innan den sattes dit för 3 år sedan,sitter som berget,problemet blir väl sen en gång när man ska ha lös den.
Inga som helst problem, bara att dra ett snitt runt om med kniven så kan man vicka loss stolen enkelt. Däremot får man rensa bort gammal silicone och på med ny efteråt.
 
Tack för svaren!
 
med all respekt, men skulle du inte bara kunna lita på att hantverkaren vet vad han gör? Är det mindre värt än att ställa frågan på ett forum som detta, Nu har samtliga svarat att det fungerar mer än väl, även jag. Men om tänk om tre-fyra glada amatörer totalt fördömmer detta montage, vad skulle du göra då?=)
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Vilket lim/silikon rekommenderar ni som har limmat fast toaletter?
 
Vi använder vanligt våtrumssilicon.
 
Jag silikonerar ALLTID fast toalettstolar, enda gångerna jag inte gör det är när det är trägolv under!

Det finns flera fördelar med att använda silikon gentemot skruv!

1. Chansen till vattenskada försvinner i ett rum med tätskickt. Enligt föreskrifter i Säker Vatten får du INTE skruva fast i ett rum med tätskickt.
Dessutom riskerar du inte att borra i t ex golvvärmekabel/slang!

2. Är golvet ojämnt riskerar du inte att spräcka toalettstolen som du annars riskerar med skruv, iom att silikonen medför viss rörlighet!

3. Har du barn så luktar det inte bäver efter att dom har kissat på toalettkanten så det runnit ned och lagt sig under toalettstolen!

En sak är dock viktigt när man monterar med silikon, det är att man lämnar baksidan på toalettstolen fri från silikon annars riskerar det att bildas fukt när det blir instängt

Mvh Christopher!
 
Redigerat:
Futurma skrev:
En sak är dock viktigt när man monterar med silikon, det är att man lämnar baksidan på toalettstolen fri från silikon annars riskerar det att bildas fukt när det blir instängt

Mvh Christopher!
Hmmm... Lurigt. Vår toalettstol kommer att stå ganska nära duschen och det finns ju risk att det rinner in vatten under den om man gör enligt den metoden. Har svårt att tänka mig att det torkar särskilt fort och då kommer man att alltid ha vatten stående där... Inte så lätt att komma åt att torka heller.
 
Jag brukar rekomendera Sikaflex, då kan du montera en vägghängd utan skruv med ;)

LAINE skrev:
Vilket lim/silikon rekommenderar ni som har limmat fast toaletter?
 
Tossegubbe skrev:
Jag brukar rekomendera Sikaflex, då kan du montera en vägghängd utan skruv med ;)
Nu efter denna tråd så åkte jag till en av våra hyresgäster med en ny dyr toalettstol, och köpte Sikasils dyra silikon. Det blev dock helt fel, då jag silikonade runt toalettstolen, man måste ju höja upp stolen med tex tändstickor och få in silikon under kanten för att få limverkan.

Ett annat problem som hände under helgen var att jag köpte Sikasils dyra sättlim, öppnade tuben som man ska men hade ändå sönder tre stycken patronsprutor! Två vanliga sprutor och en proffsmodell för 300:-. Den orkade inte trycka ut limmet?:(

Någon annan som råkat ut för detta? Tips?
 
Låter som du har fått en gammal tub? kolla datumstämpeln.
Sådant är tyvärr vanligt i bygghandeln då dom bara håller nga månader och sedan blir hårda i tuben men sällan dom har koll på sådant i bygghandeln.


LAINE skrev:
Nu efter denna tråd så åkte jag till en av våra hyresgäster med en ny dyr toalettstol, och köpte Sikasils dyra silikon. Det blev dock helt fel, då jag silikonade runt toalettstolen, man måste ju höja upp stolen med tex tändstickor och få in silikon under kanten för att få limverkan.

Ett annat problem som hände under helgen var att jag köpte Sikasils dyra sättlim, öppnade tuben som man ska men hade ändå sönder tre stycken patronsprutor! Två vanliga sprutor och en proffsmodell för 300:-. Den orkade inte trycka ut limmet?:(

Någon annan som råkat ut för detta? Tips?
 
Konstig kommentar tycker jag. Det finns en massa anledningar att ifrågasätta saker oavsett profession.

För min egen del så hade jag två hantverkare som skötte mitt badrum. När jag frågade den ena varför den andra inte hade skruvat fast den så hade han själv ifrågasatt det. Hantverkaren sade då, "visst kan jag skruva fast den, hör av dig hur du vill ha det". Därför valde jag att basera mitt svar på empiri och jag antar att det inte bara finns lekmän här.

Blumbern skrev:
med all respekt, men skulle du inte bara kunna lita på att hantverkaren vet vad han gör? Är det mindre värt än att ställa frågan på ett forum som detta, Nu har samtliga svarat att det fungerar mer än väl, även jag. Men om tänk om tre-fyra glada amatörer totalt fördömmer detta montage, vad skulle du göra då?=)
 
  • Gilla
Orv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.