Hejsan

Silikonet i mitt kök har börjat släppa på par ställen och tänkte åtgärda det nu till helgen. Det är inte överallt och bifogar en bild på hur det ser ut.

Hur löser jag detta smidigast? Ta bort silikonet och sätta dit nytt? Tar jag bort allt eller bara där det börjat släppa?

Eller kan jag bara fylla i hålen och hoppas på att det håller?

Jacob

Angående bilden: Kanske svårt att se, men det svarta på bilden är hällen och silikonet ska inte gå hela vägen fram till den svarta delen.
 
  • PhotoToMac Jacob 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om lagningen ska bli snygg bör du ta bort silikonet och sätta dit nytt. Skär loss det med en tunn kniv. Jag skulle nöjt mig med att byta silikonet på den sträcka det lossnat. Skarven mellan nytt och gammalt borde inte bli alltför synlig.
 
Tag bort allt silikon anser jag. :)
Silikon skall appliceras i en lång sammanhängande sträng utan skarvar för att det ska bli snyggt.
 
Allt? Mest att det blir ett jäkla jäkla jobb. Säkert sex sju meter totalt sett som ska bort...

Finns det fler färger en vit och transparent silikon? Känns inte som att den jag har på bilden är varken eller...
 
Det finns många färger av våtrumssilicon.
Ta bort det som sitter löst, tvätta allt med T-röd eller liknande.
Maskera något bredare än gamla siliconet och gör om allt. Jämna med fingret som du först doppat i vatten med diskmedel.
Försök att inte lägga på för mycket, det kan bli fult när du drar tejpen. Tejpen dras direkt efter att du jämnat strängarna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Stort tack för tipsen!

En dum fråga, men vad gör t-röden?
Om det nu finns flera färger, hur hittar jag lättast den som använts i köket tidigare? Ser ut som någon ljusgrå nyans...
 
jacoblo33 skrev:
Allt? Mest att det blir ett jäkla jäkla jobb. Säkert sex sju meter totalt sett som ska bort...

Finns det fler färger en vit och transparent silikon? Känns inte som att den jag har på bilden är varken eller...
När jag sa allt menade jag den sträng du visade mot bänkskivan. :)
Jag hävdar forfarande att en sammanhängande fog där det slaskas och plaskas är bäst. ;)

När det sedan gäller själva silikonet så finns det silikon sedan finns det silikon. :D
Med det menar jag att det är en väldig skillnad på silikonsorterna/märkerna.

I vårt badrum exempelvis hade kakelsättarna ett märke på vitt silikon som de satte i hörnen i ducshen. VVS:arna som monterade tvättstället hade ett vitt av annat märke, det är två år sedan nu. Kakelsättarnas är fort kritvitt medans VVS:arnas har gulnat.

Inte nog med detta det finns också en annan sorts silikon som limmar väldigt bra. Det har VVS:arna limmat toalettstolen mot golvet med istället för att skruva. Detta är också efter två år kritvitt.

Som sagt det sista silikonet limmar, behåller färgen och släpper inte i första taget.
Det är kanske sådant man skall ha ovanför bänkskivan också? :)
 
Det vore bra att ha :)

Finns det några märken som är bättre än andra? Butikerna här i närheten har enbart ett märke och bara vita och transparenta, tyvärr...
 
VVS:arna hade sicakil har jag för mig. (Det var det som gulnade) men även sikasil har säkert fler olika kvaliteer.
Vad kakelsättarna hade har jag inte koll på. Men det går ju att ta reda på. :)
Vad de silikonlimmade toalettstolen med har jag heller inte koll på men det går ju också att ta reda på. :)

Silikon brukar finnas i färgerna vitt, svart, brunt och grått.
 
Får skära loss en bit, åka ner till affären och fråga dem om det är en vanlig grå färg och var jag kan hitta det :)

Bara att hålla mig borta från sicakil då iaf :)
 
Satsa på konstruktionslim istället för silicon.
Dyrare men otroligt bra.

Skär rent så gott det går och tvätta med T-sprit och lägg maskeringstejp längst fogen.
Det är jäkligt att få bort om du kladdar så maskeringstejp är ett bra sätt att få en rak och snygg fog.
Finns i vitt, ljusgrått, grått, svart och transparent.

http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501
 
Nu gör ni mig bara förvirrad :)

Är det standard och inga nackdelar jämfört med silikon?
Och något som finns i en vanlig butik á la Järnia?
 
Vi tog bort all silikon skrapade med spetsig kniv där det inte lossnat tillräckligt när vi gnuggade bort det med fingrarna. Sedan passade vi på när badrummet fixades så proffs silkonade....ang färg så har vi vitt men det beror mest på att vi har ljusgrått kakel....
 
Konstruktionslim var ingen dum ide faktiskt. ;)

Är lite tveksam dock eftersom konstruktionslim i första han är tänkt att limma två ytor mot varandra och inte lämna en bred fog.

Bättre då med ett riktigt foglim. :D Ursäkta om jag rör till saker ytteligare. ;)

Här har du en länk till en produkt som mer är avsedd att både limma och foga. Finns i fler färger, rulla ned på sidan så ser du vilka.
Länk: http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc62683&katnr=1&katsektnr=330
 
Raceman skrev:
Konstruktionslim var ingen dum ide faktiskt. ;)

Är lite tveksam dock eftersom konstruktionslim i första han är tänkt att limma två ytor mot varandra och inte lämna en bred fog.

Bättre då med ett riktigt foglim. :D Ursäkta om jag rör till saker ytteligare. ;)

Här har du en länk till en produkt som mer är avsedd att både limma och foga. Finns i fler färger, rulla ned på sidan så ser du vilka.
Länk: [länk]
Det går säkert bra med denna också.
Huvudsaken är att de fäster i materialet. = limmar.

Konstruktionslim har båda egenskaperna - limmar och fungerar som fog.
Det är samtidigt godkänt i samband med livsmedel. = giftfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.