Har givetvis glömt att göra ovanstående men har tittat runt lite på andras installationer både på jobbet och på offentliga toaletter, de flesta ej silikonade, vad gäller, min står bredvid duschen. Nån i detta utmärkta forum som har ett tips!
 
Det ska bara vara silikon i skruvhålen, inte runt om.Har du silikon runt om så kommer det fukt under stolen men det kommer inte ut och då kommer fukten att mögla tillslut.
 
:surprised: Om fukten inte kan komma ut, kan den väl inte komma in heller. ::) ???
 
Man kan säga så här att man ska inte täta i onödan för det är bara fler ställen utan ventilation som kan mögla.
Fukt tar sig lättare in än ut på något sätt.
 
Vi har i vårt badrum på övervåningen tätat med silicon runt toastolen, mot golvet.
Golvet är av glasmosaik och iom. att badrummet inte är särskilt stort så är det inget jätteavstånd mellan toan och duschen som inte har någon "kant" på golvet utan är av halvrunda glasdörrar med ngn. form av list nertill som ska hidra vattnet från att rinna ut på övriga golvet.
Tätningen runt toan gjorde vi då vi var rädda för att vatten skulle tränga in tex. när barnen duschar och inte är så noga med var vattnet hamnar ::) och att det sen skulle vara i princip omöjligt att torka upp.
Är detta kanske helt fel, bör man ta bort den där siliconsträngen, för mögel därunder vill man ju definitivt inte ha eller, vad tycker ni .......... :-/

//Christina.
 
Immobil skrev:
:surprised: Om fukten inte kan komma ut, kan den väl inte komma in heller. ::)  ???
Jodå, har man klinkergolv kan den krypa genom fogen.

För övrigt så satte jag silikon runt våran stol förutom i bakkanten (där det sitter en plastbit som lucka). I och med det så inbillar jag mig att om det skulle komma in fukt så kan den också ta sig ut.
 
Jag personligen skulle inte vilja ha silikon där men i den frågan går nog åsikterna isär.
Jag kanske är lite trångsynt men jag gillar inte silikon alls, det är bara något nödvändigt ont.

Där jag bodde förut så stod toastolen nära duschen och det blev blött runt om nästan varje gång.
När jag sen bytte den så var det inget mögelproblem där. Den stolen hade kanske varit där i 15 år.
För Er som undrar varför jag inte gillar silikon...Jag är målare och har sett allt för många hantverkare missbruka silkon, latex mm. Varken latex eller silikon är snyggt, speciellt inte om man inte vet hur man använder det. Av någon anledning älskar de också att använda icke övermålningsbar silikon, så då för jag lov att skrapa bort ALL silikon efter dom.
 
Fukten kan komma in. Kallt vatten i toa stolen kondens billdas under.
 
Man bör inte silicona, som Jocke A säger, kondens bildas under porslinet och blir "stående" inne med möjlig dålig lukt eller kanske skada(?). Bättre att den kan ta sig ut då.
Det är tydligen ganska nytt, förut var det silicon som gällde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.