Hej,
Jag har märkt att de flesta plattsättare inte längre använder silikon i golv/vägg hörn nuförtiden, utan bara fogar med bruk.Det samma tycks gälla runt golvbrunnar.

Är det för att det går snabbare eller finns det något konkret skäl, t ex sämre uttorkning?

Jag har redan fogat, men tycker det skulle bli snyggare - (en "jämnare kant") med silikon.
Finns det det någon regel eller skäl som gör att jag bör undvika silikon?
 
Ja, rätt gissat, det är för att inte stänga inne fukt onödigt länge bakom väggplattorna, det ska kunna rinna ner bakom plattorna (men utanpå tätskiktet förstås) och komma ut i fogen mellan vägg och golv.

Men om du redan har fogat med bruk så borde du kunna lägga en silikonfog utanpå den, om du vill. Huvudsaken är att inte silikonet "bottnar" i fogen ända in mot tätskiktet, som jag förstår det.
 
T
Det är bara lata och slarviga plattsättare som använder silikon för att täcka dåligt skurna plattor och silikon ska ALDRIG användas runt golvbrunnen (slukristen)!!!!

Annars används silikon i vägghörn eftersom i träbjälklag så rör väggarna mer eller mindre på sig och gör så att det kan spricka i hörnen och då används silikonet för att dölja dessa sprickor men personligen har jag hellre en hårfin spricka än ful silikon.
 
det är som tank77 skriver. Jag vill tillägga att dom flesta silicon sorterna är inte så immuna mot mögel. Efter 2 år kan det bli problem med att få den ren.
 
Ok, tack för svaren.
Då skippar jag silikonet. Det är bättre att vattnet får chans att dunsta bort.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.