Vägg med avflagande färg och spridda fläckar, möjlig skada eller förslitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med färgflagnande och skuggor från träd, stege vid sidan, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett nyputsat hus med tunnputs, fiberputs combitherm på en mexitegelfasad.
Letade en bra silikatfärg och landade i en ren mineralfärg (Kristallat) från Alabasterfärg.
Detta visade sig var ett stort misstag då färgen spricker upp och släpper på stora ytor.
Utifrån produktbladet så framgår inte tydligt att den inte ska användas om det är fiberputs, inte heller combitherms "efterbehandlingsriktlinjer" nämner något annat än att silikatfärg ska användas (bland annat).
Efter mailväxling med färgleverantör så rekommenderas en annan silikatfärg som inte är helt mineralisk baserat på att jag har fiberputs. Jag har nu några "utmaningar" som jag gärna skulle få input kring:

1. Hur ta sig an färgsläppet? Ska jag skrapa bort alla ställen det spruckit upp på, måla med "rätt" färg och hoppas det som inte redan spruckit och ser ut att sitta, sitter kvar?
Eller ska jag renskrapa allt och börja om från början?
Ett alternativ är ju att låta allt sitta som det är 1 år och sen ge sig på det, det som suttit ett år utan att spricka och ser bra ut lär väl även sitta längre antar jag?

2. Skrapar man bort all färg så skrapas även ytstrukturen bort vilket gör att jag behöver lägga på ny putsyta för att få struktur innan det målas igen. Hur tunt kan man lägga på fiberputs så att det sitter kvar bra, funkar det med en tunn ytstruktur som jag sen kan måla på eller behöver det vara ett "minst antal mm"?

3. Jag antar att man inte vågar ge sig på att ta bort färgen med högtryck? Läst att man kan förstöra andningsegenskaperna samt att det såklart kan gå in vatten bakom tegelfasaden. Men tycker samtidigt att det ska krävas en del för att man ska trycka igenom vatten först genom fiberputsen som är vattenavvisande och sen genom mexifasaden.

4. På vissa ställen är det dessutom väldigt lätt att man skrapar bort en del puts, verkar vara stora variationer kring hur hårt den sitter, färgen har ju dessutom "bundit" till ytputsen i varierande grad så ibland följer några millimeter puts med färgen av...

En riktigt elände alltså...

Det kan även tilläggas att den absoluta merparten av färgsläppen skett på fasaden som är sydväst/väst alltså mest utsatt för sol. Jag har inte målat när det var sol så hur det hänger ihop är jag inte helt med på? Har det torkat ur fortare där och spruckit tidigare än andra sidan kanske?

Tacksam för input.
 
Redigerat:
N
Kör punkt 3, högtryckstvätta bort så mycket som möjligt.
Andningsegenskaperna tog du bort när du drog på annat bruk än kalkbruk.
Ser inte heller någon anledning till silikat då jag inte tror den tunnputs du dragit på andas, men kan ju ha fel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.