Som rubriken lyder. Vari ligger skillnaden jämfört med exempelvis nordsjö? (mer än att den kostar hälften så mycket).
Vi skall måla ny slät puts på husets grundmur.

Vidare har jag läst att exempelvis jotun har något som kallas "mellanstrykning" som man använder som grund efter silikatbinder. Den skall tydligen jämna ut strukturen innan slutstrykning med den vanliga silkatfärgen. Är det något att rekommendera?
 
Mellanstykningen brukar vara 50% binder och 50% silikatfärg. Och måla oregelbundet annars finns det stor risk för en randig vägg.
Anders
 
Jag har målat ett 90 kvm skånelänga som hade helt ny puts på. (Mitt gamla hus)

Jag använde endast HORNBACH produkter då de var prismässigt oslagbara.

Första strykningen tog jag 35% binder och 65% silikat. Beror på hur mycket underlaget suger.

Sen strök jag på andra omgång med endast 5% binder o resten silikat.

Sista strykningen endast silikat.

Bländ vit blev det! 4 år gått och inte enda fällnad eller dylikt. Nu är huset såld så jag vet ej hur längre än 4 år ;)
 
Tackar, får nog bli hornbach då!
Fråga: körde du inte en första gång med enbart binder?
 
AJ fan!

Jo det gjorde jag :)

Endast BINDER först
sen de 3 stegen...
Be kompisar om hjälp.. Detta tog mig 2 soliga dagar.

Jag köpte:
3 dunkar Silikat ( 5 liter var de nog) å 270 kr ca
5 burkar (10 liter är dom väl?) å 570 kr ca

Ca 3.000 kr exkl roller... Gick åt kanske 20 st... Satsa på bra kvalite som ej släpper ludd...
 
Redigerat:
Jo, det får bli helgens aktivitet:) Tack för tipsen!

Målade du helvitt, eller bruten vit? Jag har hört någonstans att silikaten inte blir helt vit om man målar på puts och därmed kanske den inte behöver brytas?
 
Jag målade helvitt. Blev kanon! Första och andra målningen med silikat blir det ej riktig vit pga utspädd med binder. Men sista målningen med endast silikat riktigt vit. Har bilder hemma men om jag kommer på kan jag lägga upp en bild sen ikväll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.