Hejhejhallå!

Jag har planer på att bygga en liten hemmastudio i det gamla matförvaringsrummet i källaren.
Jag har förberett väggarna genom att riva bort den flagnande putsen som förmodligen varit målat med plastfärg vilket säkerligen gjort sitt så att putsen vittrat.

Dock är jag inte alls sugen på att putsa upp väggen igen eftersom jag ändå tänker klä väggarna med 70% aukustiska skumplattor. Regla och sätta gips är inte heller ett alternativ.

Så min fråga lyder; Kan jag måla direkt på betongen med silikat färg?
dränering utförd 2009 så det borde inte vara något problem med fuktvandringen.
Dock vet jag inte hur pass bra färgen fastnar på hålbetong/betonghålsten etc så ge mig gärna lite
Tips/råd

MVH Den okunnige
 
Se till att det är betongrent. Annars hyr betongväggslip. Innan man målar omålad yta med silikatfärg brukar man stryka en gång med silikatbinder.

Varför ska du måla om du ändå ska klä väggen med akustikplattor?
 
Jag tänkte att jag ville ha en skön känsla i rummet iom det kommer bli endel inspelningar där, inte kalt och grått.
vad menar du med betongrent? Jag är okunnig inom termer, men vad jag kan se så är bruket mellan betongblocken rätt så poröst
 
Plastfärger kan flaga, men de tar sällan putsen med sig... antagligen är det bara så att putsen inte fått tillräckligt bra vidhäftning till betongen vilket fuktvandringarna innan dräneringen (?) har sabbat ytterligare.

Är det numera dränerat och torrt så kan du måla med vilken färg som helst!
 
Jag har målat med inomhussilikatfärg som har funkat fint på vilket underlag som helst. När jag skulle köra med samma stuk ute så visade det sig att silikatfärg för utomhusbruk inte går att måla på t ex akrylatfärg (plastfärg).
Hittade då Betopaint från Colorex som andas på liknande vis som silikat: http://www.colorex.se/page___112.aspx?p_id=92
Den går fint att måla på akrylat och går även bra att köra inomhus. Men är det akrylat under kommer den ju inte andas ett skvatt.

Men summan av allt är nog att kolla med din färghandlare vad som gäller för just deras färg.
 
Beetleboy skrev:
Men är det akrylat under kommer den ju inte andas ett skvatt.
Till skillnad från Betopaint som också är en akrylatfärg?
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.