Hej!

Har förstått efer all läsning att det är silikat färg som gäller på ytterväggarna i källaren.

Men hur gör man med skiljeväggarinneväggaroch taket? Siikatfäg där med eller vad gäller?
 
Har du inget fuktproblem och det är väldrenerat behövs inte silikatfärg. En vanlig väggfärg är bra. Men finns det fukta i väggarna så fungerar ingen färg bra.
Anders
 
Nydränerat så förhoppningsvis skall ytterväggarna vara ok.

Men på dom andra väggarna i källaren och taket som också är putsat funkar det med vilken vägg färg som helst då?
 
Ja en vanlig vägg färg är helt ok.
Anders
 
Taket kan du måla med vad som helst men jag skulle ta silikat på alla väggar som är nyputsade .... för säkerhets skull. Inget roligt när plastfärgen börjar släppa längst golvet ... och det kan hända på innerväggar också när markfukten kryper underiftån ...
Prismäsigt tjänar du knappt några kronor genom att välja akrylat eller annan inomhusfärg i stället. Alla färger kostar ca 100kr liter, silikatfärgen är drygg om man grundar ytan först med något biligare silikatgrund ;)
gaia
 
OK tackar för svaren.
Får se då hur jag gör med inner väggarna. Det är ju gammal puts på endel kommer jag göra nytt.
Målar ju hellre lite dyrare en gång och att det sitter
 
Var hittar man bra och billig silikatfärg?
 
AoA skrev:
Var hittar man bra och billig silikatfärg?
Kolla här om du är ute efter den riktiga tvåkomponents silikatfärgen, som ger en liknande yta som kalkfärgning.
http://www.byggfaktadocu.se/10/company/07/96/55/company_10.html
http://www.malarkalk.se/

Annars finns det massor av olika enkomponents silikatfärger i handeln, men dom har tillsats av latex och ger en yta som liknar vanlig väggfärg i plast. Lite lurigt att dom också kallas för silikatfärg, men sådan är jungeln.....
 
K
ktm250 skrev:
[länk]

Den ser inte plastig ut och är det inte heller.
men ... en viss tillsats av "plastigt" som styrol och alkydsyraester finns det i Maxit 303. Tyvärr ej angivet hur många %. För att göra det mer besvärligt och svårare att fatta vad färgen egentligen innehåller så står detta information på tyska i ett i övrigt helt svenskspråkig produktionsblad. Man kan ju undra varför?????

Det behöver inte vara fel att ha lite klister- och emulgeringsmedel i färgen men om man målar väggen för 5-te gången så kan man ju undra hur mycket "andas" den silikatfärgen då ...

Jag har också använt dom modifierade silikatfärger men kommer att tvätta mina väggar rena hellre än måla lager på lager ...
gaia
 
Har ett nybyggt lättbetong hus som är putsat med gipsputs på insidan.
Har läst här på forumet att det bästa man kan ha är silikat, så så får det bli.

Var och lysnade hos en flugger butik och dom avråder att använda silikat färg på innerväggarna.
Dom rekomenderar en silikon färg.


Vem ska man lysna på?

Mvh/AoA
 
AoA skrev:
Har ett nybyggt lättbetong hus som är putsat med gipsputs på insidan.
Har läst här på forumet att det bästa man kan ha är silikat, så så får det bli.

Var och lysnade hos en flugger butik och dom avråder att använda silikat färg på innerväggarna.
Dom rekomenderar en silikon färg.


Vem ska man lysna på?

Mvh/AoA
Innerväggarna i huset eller källaren?

Hos mig är det i källaren alla väggar det gäller
 
Samtliga väggar både i sutterängplanet och plan två.

Mvh/AoA
 
K
gaia skrev:
men ... en viss tillsats av "plastigt" som styrol och alkydsyraester finns det i Maxit 303. Tyvärr ej angivet hur många %. För att göra det mer besvärligt och svårare att fatta vad färgen egentligen innehåller så står detta information på tyska i ett i övrigt helt svenskspråkig produktionsblad. Man kan ju undra varför?????

Det behöver inte vara fel att ha lite klister- och emulgeringsmedel i färgen men om man målar väggen för 5-te gången så kan man ju undra hur mycket "andas" den silikatfärgen då ...

Jag har också använt dom modifierade silikatfärger men kommer att tvätta mina väggar rena hellre än måla lager på lager ...
gaia
Kaliumsilikat innehåller den och procenttal står utskrivet, men jag vet inte vart du tittar för att hitta tysk text.
 
ktm250 skrev:
Kaliumsilikat innehåller den och procenttal står utskrivet, men jag vet inte vart du tittar för att hitta tysk text.
nu känner jag mej dum, har inte sparat och hittar ej igen ... typ säkerhetsdatablad var det i .. kanske ett gammalt blad som inte längre är tillgänglig ?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.