Skall man använda Silicon mellan golv och vägg i badrummet?

Badrummet nyrenoveras.

Någon som vet…
 
Helst inte...en genomgående silikon fog förhindrar fukt att vandra ner från vägg och ut på golv....
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
T
J Jörgen Ö skrev:
Helst inte...en genomgående silikon fog förhindrar fukt att vandra ner från vägg och ut på golv....
Vet att vissa plattsättare envisas med att dra silikon i golvvinkeln till ingen nytta. Fyller ingen funktion och kommer att dra till sig smuts och se för jävlig ut efter ett tag.
 
En bra tumregel, ju mindre silicon i badrummet desto bättre plattsättare. Och aldrig i golv väggvinkel.
 
  • Gilla
zak21 och 1 till
  • Laddar…
G Golvpapp skrev:
En bra tumregel, ju mindre silicon i badrummet desto bättre plattsättare. Och aldrig i golv väggvinkel.
Tack för svaret
 
Kramla
Tänkvärt till svaret ovan..

Plattsättaren är anställd i ett företag som utför plattsättningsentreprenader åt beställare och beställaren har utförandekrav mot särskild monteringsanvisning som styrker silicon i väggvinkel och även golvvinkel.
Är då plattsättaren per automatik sämre plattsättare som följer monteringsanvisning eller ska denne på eget bevåg frångå monteringsanvisning. :thinking:

//Kramla

Edit: tillägg
De badrum jag utför mot privata kunder där jag får rekommendera kund att välja så rekommenderar jag bruksfog i golvvinkel och inte silicon.
Även egna badrum är utförda med bruksfog.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.