Hej,

En intressefråga bara.

"Signerar" ni era byggnationer eller lämnar något annat spår som någon i framtiden kan komma att dyka på?

Tex skriver namn+datum inuti en vägg innan den stängs igen, eller kanske lägger in en dagstidning eller nåt annat som kan vara kul för nästa renoverare att hitta i framtiden.

Följdfråga: Har ni själva hittat något "minne" vid era renoveringar?
 
Jag bytte spegeln på insidan av ett gammal smyckesskrin. Där fanns en liten bit av Stockholmstidningen som var närmare 100 år! Jag la in en bit av dagstidningen (Vestmanlands läns tidning) innan jag satte tillbaka den nya spegeln. Annars är det mest skisser och beräkningar som man kommer att hitta efter mina renoveringar.
 
När vi rev en väg så hittade vi en massa uppmaningar och åsikter om USA:s krig i Vietnam. Det var skrivet på allt från reglar till baksidan av golv och tak lister.

Håller med PeGe om att det mest är skisser och beräkningar som jag har lämnat efter mig under renoveringen.
 
Sailorman skrev:
När vi rev en väg så hittade vi en massa uppmaningar och åsikter om USA:s krig i Vietnam. Det var skrivet på allt från reglar till baksidan av golv och tak lister.
Den var verkligen udda, men bra :) Men ingen bränd flagga? :rolleyes:
Man kan väl anta att det var bristen på internet-forum som gjorde att de inte kunde skriva ner sina åsikter någon annanstans?
 
Nej, ingen bränd flagga. Men dock en hel del USA ut ur Vietnam osv:)
 
Jag har gjutit två handavtryck och skrivit "Dessa händer byggde detta hus". Sen gjöt jag in en tia också, så det aldrig ska fattas pengar i huset.
 
Givetvis märker man bygget på allehanda sätt - allt från en enkel blyertsnamnteckning till diverse pryla som nån överambitiös husrenoverare kan ta del av om en sisådär...46 år ...
IMG_5244.jpg

IMG_6385.jpg

IMG_3031.jpg
 
Mikael_L
Ska man inte lägga en peng under tröskeln innan man sätter dit den? (Ytterdörrens alltså)

I en timring vi tog ned hade det använts stora mängder dagstidningar. Bakom innertaket fanns det Norrskensflamman (en riktig kommunist-tidning, för de ej invigda) från mitten av 30-talet ungefär. I dessa tidningar kunde man delvis sätta sig in i den tyska inrikespolitiken runt ikring Hitlers maktövertagande. Eller kanske lite innan tror jag, för om Hitler själv stod det inte många rader.

Under tretex och sånt på insidan av ytterväggarna var det klistrat massor med tidningspapper från 1912. Inget av detta gick att rädda i några större bitar.

Självklart kommer jag att lämna ett och annat att finna till de som bygger om och renoverar om 100 år.
 
Jag skriver mitt namn ( Men inte på elinstallationerna. :D ) och lite humoristiska saker.. Och så låter jag barnen rita och skriva..

Jag önskar att de som byggde det här huset hade lämnat något efter sig, men trots grova ingrepp har jag inte hittat någonting alls annat än beskrivande texter - typ "takkupa".. Tråkiga typer.
 
Apropå hitler så hittade vi följande tidning (Socialdemokraten 1936) när vi påbörjade renoveringen:
(huset är färdigställt 1937)
Socialdemokraten_1936_2.jpg
 
Jag brukar klottra någon kommentar eller historia samt datum innan jag bygger igen golv eller vägg. Ibland lägger jag in en aktuell dagstidning, ölburk eller annan tidstypisk pryl, allt efter humör...
Där jag bor var tomten tecknad som arrendetomt redan år 1870 och byggnaderna är nog ungefär lika gamla. Här har man hittat lite skoj allteftersom man river och bygger om.
När vi tog bort sågspånen mellan våningarna hittades några träredskap, vet inte till vad de använts, ett brev poststämplat i Huskvarna år 1905. Under en linoleummatta var en massa dagstidningar från 1948 utlagda som utjämning - alla med samma datum!?! Senare fick vi veta att tidningens lokalredaktör bodde i huset på 40-talet, han hade väl fått en bunt över... Annars har det hittats en del tidningar från olika tider, den äldsta från 1912, intressant att försiktigt bläddra och läsa vad som hände då, sedan arkiverar vi tidningarna ihop med hushandlingarna. Dock finns inte så mycket skrivet inne i väggar o hålrum, man kanske inte gjorde så förr, bara någon beräkning eller skiss.
 
Jag klottrar alltid ner lite historia på väggen. Det är ganska trevligt att skriva lite om vad t.ex badrummet kostade, hur lång tid det tog att bygga och vilken klantverkare som försök bygga..:)

Har även hittat i mitt förra hus byggt 1976 en signering av rörmokaren som med gaslågan stort skrev in sitt namn "Gösta" över hela råspåntväggen. Den mannen var inte rädd för brand....

En annan lite rolig detalj var när jag hjälpte till att saneringsriva en svårt vattenskadad kåk i Värmland. Jag stod och slet med en fruktansvärt överdimensionerad badrumsvägg byggd i 3x9 tum. Muttrade nog en o annan ful tanke om idioten som byggt så rejält. Motorsågen fick slita hårt och när vi sen städade bort skräpet hittade vi en liten listbit där nuvarnde ägares Farfar o Far hade skrivit en vacker liten vers.

" En hälsning nu vi skriver till den som väggen river, Alf o Sigge 1957"

En extradimension gavs åt den raden eftersom Alf var far till nuvarnde ägarbröder som miste honom när de var 1 o 2 år gammal. Han blev skjuten i tjänsten som polis. Tragiskt.

Nu är biten inramad och upphängd.
 
Har precis köpt ett gammalt hus byggt 1929 och förutom ett årtal (som är det som bekräftar byggår då vi inte har hittat några andra handlingar med denna uppgift) inristat i betongplattan i källaren upptäckte jag idag när jag gick runt med elektrikern avtryck från en katt som vandrat över den våta cementen!

Ska fylla i avtrycken med svart eller röd färg så de verkligen syns för jag tyckte de var lite coola faktiskt.
 
Jag blir glad när jag hittar spår av tidigare ägare så självklart bygger jag in egna när renoveringen fortskrider.
Under alla linoleummattor hittade vi dagstidningar från 1927-1930. Huset ska vara byggt -27.

hus
 
Vi har hittat tidningar i somras, de råkade vara ganska exakt 70 år gamla när vi hittade dem, så vi sparade SvD från samma dagar. Tänkte lägga in alltihop i golvet när vi sätter ihop det igen.
Vi har också hittat aviseringen för att kolla på vår tomt som den förste ägaren fick:
Sid 1, Sid 2

Vi har också hittat cigaarettpaket och lite andra småsaker. Har samlat alltihop och funderar på att göra något sorts collage som kan sitta synligt framme. (Sedan får det följa med huset om vi någon gång säljer.)

Annars har vi inte märkt så mycket än, men vi har å andra sidan inte byggt ihop så mycket än heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.