Hej

Jag är på gång att investera i en solcellsanläggning på ca 9kwp med hybridväxelriktare samt 5kwh batteri, skippar checkwatt etc mtp skatteverkets nya regler. Det ena system är growatt det andra är ett huawei system. Typ samma pris 130-140k. Nu ringde dock säljaren och var lyrisk ang sigenergy, deras nya system med integrerad hybridväxelriktare i samma stack som batteriet på 8kwh, förberedd för v2x, AI med integrerad gpt4 och smarta lösningar för att veta när spara/konsumera/sälja el. Jag fattar att det finns risk med ett helt nytt obeprövat företag, detta är dock inte en investering som har särskilt stor inverkan på min ekonomi och jag tycker det är spännande att testa ngt oprövat men skulle gärna höra om det finns ngn input här, ngn som är påläst om förtaget, har tittat på det själv? Tacksam för all feedback. Länk till företaget: www.sigenergy.com

Mvh
Johan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag driver själv en solcellsfirma. Nördar ner mig i produkter lite för mycket ibland. Sigenergy enligt mig är klockrena och ger mycket valuta för pengarna. Distributören Aprilice som ansvarar för Sigenergy i sverige just hämtar inte in vilken skit som helst. Jag skulle inte vara oroad för att det är en ny produkt.

jag kommer sälja sigenergy till min far om det säger dig något;)
 
  • Gilla
BigBengt
  • Laddar…
Jobbar också inom branschen och tycker deras lösning verkar riktigt bra.
 
C cullberg skrev:
Jobbar också inom branschen och tycker deras lösning verkar riktigt bra.
Jag känner igen ditt namn från discord om jag inte har fel;)
 
O Oskar Skörd skrev:
Jag känner igen ditt namn från discord om jag inte har fel;)
Ja det stämmer 😅
 
Skatteverket har inte ändrat några regler. De har bara förklarat vilka regler som finns.
 
B BigBengt skrev:
Hej

Jag är på gång att investera i en solcellsanläggning på ca 9kwp med hybridväxelriktare samt 5kwh batteri, skippar checkwatt etc mtp skatteverkets nya regler. Det ena system är growatt det andra är ett huawei system. Typ samma pris 130-140k. Nu ringde dock säljaren och var lyrisk ang sigenergy, deras nya system med integrerad hybridväxelriktare i samma stack som batteriet på 8kwh, förberedd för v2x, AI med integrerad gpt4 och smarta lösningar för att veta när spara/konsumera/sälja el. Jag fattar att det finns risk med ett helt nytt obeprövat företag, detta är dock inte en investering som har särskilt stor inverkan på min ekonomi och jag tycker det är spännande att testa ngt oprövat men skulle gärna höra om det finns ngn input här, ngn som är påläst om förtaget, har tittat på det själv? Tacksam för all feedback. Länk till företaget: www.sigenergy.com

Mvh
Johan
Hej! Bengt
Tänkte höra om du valde Sigenergy? Gissar att du inte fått några prylar på plats ännu så nån sån utvärdering är svår?

/Ola
 
O Ola Käll skrev:
Hej! Bengt
Tänkte höra om du valde Sigenergy? Gissar att du inte fått några prylar på plats ännu så nån sån utvärdering är svår?

/Ola
Hej Ola
Tyvärr fegade jag ur, blev ett huawei system istället. Jag hittade så lite information samt avsaknad av integrering med Tibber samt HA gjorde att jag inte tyckte det var värt det. Får se framöver om det var ett dumt beslut.

Mvh Johan
 
B BigBengt skrev:
Hej Ola
Tyvärr fegade jag ur, blev ett huawei system istället. Jag hittade så lite information samt avsaknad av integrering med Tibber samt HA gjorde att jag inte tyckte det var värt det. Får se framöver om det var ett dumt beslut.

Mvh Johan
Hej! Johan
Aha det finns ingen integrering till dom. Var det ungefär samma pris på Huaweis grejer vart det med batteri?
Mvh
Ola
 
Hej! Jag är väldigt sugen att installera 17kW växelriktare och 32 kWh batterimodul från Sigen! Har en 18 kWp solcellsanläggning sedan tidigare. Någon mer som har erfarenhet av Sigen?
 
A Alphaminor skrev:
Hej! Jag är väldigt sugen att installera 17kW växelriktare och 32 kWh batterimodul från Sigen! Har en 18 kWp solcellsanläggning sedan tidigare. Någon mer som har erfarenhet av Sigen?
Skall sätta in en 17kW hemma om några veckor!
 
C cullberg skrev:
Skall sätta in en 17kW hemma om några veckor!
Vilken installatör? Pris? 😅
 
A Alphaminor skrev:
Vilken installatör? Pris? 😅
Jobbar själv i branschen så blir nog ett helt ok pris för min egen del! Men skulle skulle att prylarna är rätt så prisvärda.
 
Fattar. 17kw = 25A huvudsäkring då? Hur tänker du med stödtjänster i och med skatteverkets ställningstagande?
 
A Alphaminor skrev:
Fattar. 17kw = 25A huvudsäkring då? Hur tänker du med stödtjänster i och med skatteverkets ställningstagande?
Ja exakt, och även att fyra moduler är 16kW så då blir 17 bra. Nästa steg är annars 20kW. Vilket 25A klarar en kort stund men mer lämpligt med 35A. Inte bestämt om stödtjänster ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.