Söker sifferstansar för trä. Har för metall, men de är alldeles för små för att fungera i trä. Hade tänkt mig kanske 15mm höga siffror eller så. Märker upp på tex bågar och karmar innan målning för att veta vilka som är injusterade till varandra. Kvalitet - ska hålla resten av livet, så de får kosta. Någon som har tips?
 
Mina gamla fönster hade romersk märkning. Då klarar man normalt sig på I, V och X. Men de har ju å andra sidan 70-80 år på nacken...
 
Ja, den tråkiga lösningen är väl att köra med romerska siffror med hjälp av en huggmejsel i lämplig storlek.

Jag antar att du redan har googlat: "number punches for wood", som ger endel träffar. Om det är något vettigt har jag tyvärr ingen aning om. Här är ivarjefall en som verkar trovärdig men kanske lite smått:
http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=32188&cat=1,43456

Annars är väl ett annat alternativ att köra med morakniv och runor. (Relaterar till utgrävningarna i Uppåkra.) :)
 
Och finessen med I, V och X är att de lätt kan skäras med kniv.
Till skillnad från 6, 3, 8, 9...
Dessutom nästan obefintlig förväxlingsrisk, såvida man inte är gravt klantig.

Tror det var väldigt vanligt till all slags snickeri förr. Delarna i äldre vävstolar är alltid märkta så. Och mycket annat där saker ska i rätt monteringshål etc har jag en känsla av.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
UlfY skrev:
Mina gamla fönster hade romersk märkning. Då klarar man normalt sig på I, V och X. Men de har ju å andra sidan 70-80 år på nacken...
Använder romerska siffror och stämjärn idag. Och det funkar bra med avseende på funktionen när siffrorna är på plats. Men känner att det är ett område väl lämpat för effektivisering.
 
Räknenisse skrev:
Och finessen med I, V och X är att de lätt kan skäras med kniv.
Till skillnad från 6, 3, 8, 9...
Dessutom nästan obefintlig förväxlingsrisk, såvida man inte är gravt klantig.

Tror det var väldigt vanligt till all slags snickeri förr. Delarna i äldre vävstolar är alltid märkta så. Och mycket annat där saker ska i rätt monteringshål etc har jag en känsla av.
Det är vanligt än idag:) Men eftersom det inte påverkar kvaliten på själva snickeriet i sig vill jag gärna se mig om efter en snabbare metod.
 
ODT-Tools har 12mm bokstav och sifferstansar.
 
favino skrev:
Måste de vara i storleken du anger?

Annars har dictum för 13.90 € men de är 4 mm höga...

[länk]

De måste inte vara exakt 15, men ändå rätt rejäla, ska ju ofta målas över siffrorna.
 
ceson skrev:
ODT-Tools har 12mm bokstav och sifferstansar.
Ska slå en signal o höra lite om dessa, börjar ju definitivt närma sig i storlek nu.
 
S
har för mig att det finns 16mm höga. dock bara siffror
 
På otd?
 
S
Daniel_N skrev:
På otd?
nepp används att märka på järnverk. hiltis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.