Hej, jag hade tänkt sätta upp en notifiering när tvättmaskinen är klar.
Tvättmaskinen är en relativt ny Siemens med en märkeffekt på 10A 2300w.
Fibaros z-wave wall plug (den nya, inte den gamla versionen som hade problem) har en max effekt på 2500w, så det borde ju vara lugnt tänkte jag, men när jag körde igång ett tvättprogram och tittade på graferna så ser jag att tvättmaskinen har peakar uppåt 3kW, antagligen lite högre ändå eftersom fibaron inte vill rapportera högre än så.
Om jag drar ut ett medelvärde / 30 sek så ser det ju lite bättre ut, enstaka toppar över 2.5kW annars under.
Vågat man köra med fibaron eller ska man försöka köpa något kraftigare?
Det är ju en cirka halvtimme under ett program den drar lite högre effekt, resten av tiden ligger den under 500w.
 
  • Grafer som visar effektförbrukningen för en tvättmaskin med toppar upp till 3kW och medelvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du känt på Fibaron under den del av tvättcykeln där det går åt hög ström om den blir märkbart varmare och i så fall hur mycket? Om den bara blir så pass varm att du fortfarande kan ta på den och hålla den i handen så är det ingen fara, tycker jag.
 
Jo det gjorde jag faktiskt, den kändes lite varm men inte så farligt. Gissningsvis mellan 35-40 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.