Hej


Är innteresert trådlösa hus larm och tittar på Siemens SPC.
Har du några frågor jag har inte hittat svar på:

-Är det integrerade SiWay på SPC 4320-3.1 / 4320-3.1-PC?

-Vet att SPC 4320-LCD har inbyggd SiWay, men det är inte prox läsare i SPC K420?

-Skall montera N310 GSM-modul, ser denna skickar SMS, men kan inte ta reda på om det kan ringa till min mobil.

Tacksam för svar om någon vet
 
Ingen av de centralerna du nämner har inbyggd SiWay-modul. Den enda som har det är 4221-3.1 men då saknar den istället IP.
SPC4320-LCD är bara ett paket med en 4320 & en MAP K420, mao ingen SiWay här heller.
GSM-modulen kan ringa men jag tror bara du kommer att få en massa pip i luren eftersom den då skickar koder till larmcentralen. Alltså ingen röst som berättar vad som hänt.
Med modulen kan du få SMS om larm samt ringa upp och styra larmet om så önskas, vilket kanske känns lite oldschool nu när man har appen ....
 
Hej

På hemsidan för Siemens nämns SiWay i -3.1 och -3.1-PC specifikation, men tvivlar på att det det är riktigt..
Det finns en panel K422 som har inbyggd SiWay, men detta har inte prox läsare.

Poängen med att GSM kan ringa min mobil är att det inte kommer att anslutas till en larmcentral, det är viktigt att den ringer da jag känner att det är säkrare sätt att meddelas. Är inte problemet att det inte är förståeligt, da jag kan kontrollera uppgifterna på appen elller sms.
 
gfa skrev:
Hej

På hemsidan för Siemens nämns SiWay i -3.1 och -3.1-PC specifikation, men tvivlar på att det det är riktigt..
Det finns en panel K422 som har inbyggd SiWay, men detta har inte prox läsare.

Poängen med att GSM kan ringa min mobil är att det inte kommer att anslutas till en larmcentral, det är viktigt att den ringer da jag känner att det är säkrare sätt att meddelas. Är inte problemet att det inte är förståeligt, da jag kan kontrollera uppgifterna på appen elller sms.
Jo, vet att det står fel på hemsidan. Det ställde till en del när jag beställde mitt :) Du kan ju sätta en SiWay-modul i både centralen och alla MAPar.
Antar att det går att få centralen att ringa till dig i stället för LC.
 
Tack.

Gillar inte HDv3007OS rökdetektor, kan du rekommendera trådbunden rökdetektor som är lämplig.
 
Hej

Jag använder Utc DP 721 R med DB 702 sockel fungerar perfekt
 
OP512 funkar fint.
 
Jag använder också DB702 men jag valde DP721RTA efter som den inte kostar mycket mer än R. Fungerar bra den med.
 
RilleRock
gfa skrev:
Hej


-Skall montera N310 GSM-modul, ser denna skickar SMS, men kan inte ta reda på om det kan ringa till min mobil.

Tacksam för svar om någon vet
Är bara att lägga in sitt eget nummer under larmcentral, dock kommer du inte att förstå vad den vill då den skickar ett larmprotokoll som skall tas emot av en larmcentral.
 
Men det spelar väl ingen större roll? Om larmet vill ringa larmcentralen kan man väl förutsätta att något hänt i huset?

Eller har jag missat något?
 
Centralen lär larma för komfel när den inte får någon kvittens av larmmottagaren..
 
Ok, men ringer den upp och testar kommunikationen enligt förbestämda intervall?
Går det att stänga av så funkar det för min del. Sms-signalen kan man ju missa men telefonsamtal försöker iaf jag alltid besvara?
 
Jag är också intresserad av om det praktiskt går att konfigurera så att SPC larmet ringer min telefon utan att det blir strul med komfel etc.

Om larmet ringer mig så ser jag på mobilen att mitt larm ringer - då kan jag kolla appen eller sms . Jag reagerar också mer på telefonsignal än sms.
 
RilleRock
JanneSjo skrev:
Jag är också intresserad av om det praktiskt går att konfigurera så att SPC larmet ringer min telefon utan att det blir strul med komfel etc.

Om larmet ringer mig så ser jag på mobilen att mitt larm ringer - då kan jag kolla appen eller sms . Jag reagerar också mer på telefonsignal än sms.
Kan du inte lägga in en personlig signal för användaren knuten till telefonnumret som messar från SPC och välja en specifik ringsignal?
 
RilleRock skrev:
Kan du inte lägga in en personlig signal för användaren knuten till telefonnumret som messar från SPC och välja en specifik ringsignal?
jag har inte köpt larmet ännu - så jag vet inte om det går att göra så - men någon som har larmet kanske kan testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.