Vill ha en ångugn och en kombinationsugn i mitt nya kök. Då jag planerat att ha dem bredvid varandra är det ju klart snyggast om de är lika stora. Detta har jag nu hittat hos siemens plus. Är det någon som har valt att köpa ugnar inom deras plus sortiment? Det är ju en nätt liten stumma att betala ca 34000 kr gör dessa två objekt jag har hittat. Användarvänliga? Finns det ngt showroom för plus sortimentet? Jag har inget hittat... :(


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Plus-sortimentet säljs via köksbutiker och inte genom vitvaruhandeln.
Så du bör kunna se dessa i närmsta köksbutik som säljer Siemens.
 
jag har som du planerar, ångugn och kombiugn brevid varandra. Sitter perfekt båda två. Har man ugnar i pelare som man brukar blir den ena för lågt och den andra för högt. Siemens gör bra grejer. Användarvänliga, tja, de är inte så svåra direkt men det är ibland lite mycket knappande eftersom det bara finns en inställningsratt.
 
Jag har hittat ett exemplar i köksbutik och den ser ju bra ut. Säljaren pratade sig dessutom varm om tysk kvalitet, så kanske det kan vara värt att frångå tanken om att köpa svenskt inte enbart för designens skull. :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jag har samma uppställning hemma och mitt råd är att välja HB86P som kombiugn. Eftersom ugnen är så liten så skulle den inte vara rolig att göra rent utan självrengöringen.

Ångugnen valde jag HB38D för att få stektermometer, men även HB36D är en bra ugn.
Undvik de enklaste eftersom de saknar varmluft och då inte kan användas till annat än just att ånga saker.
 
agaton sax skrev:
Jag har samma uppställning hemma och mitt råd är att välja HB86P som kombiugn. Eftersom ugnen är så liten så skulle den inte vara rolig att göra rent utan självrengöringen.

Ångugnen valde jag HB38D för att få stektermometer, men även HB36D är en bra ugn.
Undvik de enklaste eftersom de saknar varmluft och då inte kan användas till annat än just att ånga saker.
Jag sitter precis och jämför lite med electrolux. Båda ugnarna är ju rejält små. Tycker du att det påverkar resultatet vid matlagning? Jag har en sån gammal spis med en liten och en stor ugn nu. I den lilla går det inte att laga ngn mat då allt hamnar för nära värmeslingorna i ugnstaket och bränns. Är det risk för samma problem i siemens kompaktugnar?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Att det hamnar för nära har jag inte märkt. Nu har vi ju inte gjort någon kalkon eller julskinka, så när det är dags för det så är det kanske möjligt att de är för stora.
Annars är ju fördelen med att de är små,att de blir varma fort och eftersom ångugnen också har varmluft så har du alltid två ugnar.

Vi har på drygt 1,5 år inte upplevt att ugnarna är annat än bra. Micro-funktionen i kompaktugnen är dock inte klockren om du ska göra en (1) påse micropopcorn. Ugnsvolymen är för stor för att det ska fungera bra, så antingen får du göra två påsar eller lägga in en djup tallrik upp och ner och lägga påsen på den. När man lär sig det tricket så fungerar det utan problem.

Och som sagt, självrengörning är nästan ett krav. Tror vi använt den 4 - 5 gånger på ett år och hade den inte haft det så tror jag inte vi skulle stått och skrubbat ren den så pass ofta.
 
Redigerat:
Jag är grymt sugen på att strunta i kombiugnen till förmån för en vanlig inbyggnadsugn för att få ugnsvolymen. Vi har en bra fristående mikro idag. Skulle kunna gömma undan den i vårt stora förvaringsutrymme.. Vi använder ju ändå den i princip endast för att värma barnmat och det är ju en högst begränsad tid... Gör man bort sig då månntro?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vanlig inbyggnadsugn + ångugn + micro. Nej, då gör du inte bort dig. Ångugnen tar över en del uppgifter från micron, t.ex. värma mat (blir mycket bättre men tar lite mer tid).
 
Det du förlorar är förstås att kombinera ugnsfunktioner och microvågor vid matlagning, typ helstekt kyckling på halva tiden. Vi använder dock inte den funktionen så ofta så förlusten är kanske inte så stor.
 
Ber om ursäkt för ett något sent svar.. Troligtvis har du redan köpt dina saker nu. Själv köpte jag både ångugn och kombinerad ung/micro från Siemens via http://www.my-solution.de/ i somras. Betydligt bättre priser än de som rekommenderas på Siemens hemsida i alla fall. Frakt och leverans gick utmärkt. Dock har köksrenoveringen dragit ut en del på tiden så kan tyvärr inte säga så mycket om produkterna än. Jag köpte HB86P575 HB36D575 som borde passa väl ihop bredvid varandra rent utseendemässigt, samtidigt som de bör komplettera varandras funktion, ångugnen saknar grill och kan inte bli så varm, micro/ugn saknar ångan...

Speciellt i somras var det ju väldigt billigt att handla i euro, men är väl fortfarande relativt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.