• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
BirgitS
Enligt Prisjakt finns det flera som har mer än 80 l frys och 250 l kyl: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s364631943&o=eg_1275
Tre från Samsung har en frys som ligger kring 130 liter och kylen kring 280 liter, vilket är avsevärt större frys än den du har hittat. Däremot verkar det inte finnas några med större kyldel än den du hittat (sånär som på någon enstaka l).
 
BirgitS
Den i toppen kan ju omöjligen stämma så det var därför jag inte nämnde den och sen får du ju dubbelkolla mot tillverkarnas egna produktinfo.

Många är nöjda med Siemens grejor, och Bosch är samma koncern så det är ju samma komponenter innanför skalet. Men vitvaror är väldigt prispressade sen ung. 10 år tillbaka och det har gjort att alla tillverkare försöker hålla nere kostnaderna vilket leder till fler dåliga måndagsexemplar och en del dåliga produktserier.
 
BirgitS
Miele är ju kända för att göra bra kvalitet men visst händer det att det blir fel på dem innan det gått så många år. Nackdelen med Miele är att det brukar bara gå att köpa dem med kort garantitid medan det går att få tag på Bosch/Siemens och Electrolux med fem års garantitid.
 
Jag skulle köpa ett tysktillverkat skåp idag. Siemens/Bosch eller tyskt AEG. Husqvarna och Elux krånglar alltför ofta numera.
 
BirgitS
Siemens/Bosch tillverkar skåp även utanför Tyskland så problemet är att veta vilka skåp som tillverkas just i Tyskland.
AEG är ett varumärke som sen 1994 tillhör Electrolux-koncernen.
 
Visst är det så, men om du kollar i dörr eller baksida kan du se var skåpet är tillverkat.
Betr. AEG så kan de vara tysktillverkade och inte Mariestad.
E-lux, H-qvarna, AEG lär vara den riktiga kvalitetsordningen, enl. servicekillen. Sämst först. Helsvetade är väl bra, men teknik kvaliteten lämnar en del att önska. Bra för serviceavd. då det inbringar jobb.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Visst är det så, men om du kollar i dörr eller baksida kan du se var skåpet är tillverkat.
Betr. AEG så kan de vara tysktillverkade och inte Mariestad.
E-lux, H-qvarna, AEG lär vara den riktiga kvalitetsordningen, enl. servicekillen. Sämst först. Helsvetade är väl bra, men teknik kvaliteten lämnar en del att önska. Bra för serviceavd. då det inbringar jobb.
I Mariestad tillverkades de sista skåpen våren 2017 och då hel kyl respektive frys. Kombiskåp är nog 5-6 år sedan det gjordes något i Sverige.
Electrolux--koncernen gör inga skåp i Tyskland utan tillverkar kylprodukter i Ungern.

Kombiskåp från Bosch och Siemens tillverkas mestadels i Turkiet och lite i Spanien. Möjligen att helintegrerade görs i Tyskland.

Miele tillverkas av Liebherr och så vitt jag vet görs de fortfarande i Tyskland.

Till TS, skåpet i din inledande post är bra. Satsa på det eller ett Miele-skåp.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
I Mariestad tillverkades de sista skåpen våren 2017 och då hel kyl respektive frys. Kombiskåp är nog 5-6 år sedan det gjordes något i Sverige.
Electrolux--koncernen gör inga skåp i Tyskland utan tillverkar kylprodukter i Ungern.

Kombiskåp från Bosch och Siemens tillverkas mestadels i Turkiet och lite i Spanien. Möjligen att helintegrerade görs i Tyskland.

Miele tillverkas av Liebherr och så vitt jag vet görs de fortfarande i Tyskland.

Till TS, skåpet i din inledande post är bra. Satsa på det eller ett Miele-skåp.
Så, då skulle jag nog satsa på ett Liebherr oder Miele (även om de troligen är byggda av en Turk eller Alban, men i Tyskland). Jag har Hqvarna som är tyskbyggt, men då är det ugnar och hällar.
...Så det har blitt.
 
A
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Visst är det så, men om du kollar i dörr eller baksida kan du se var skåpet är tillverkat.
Betr. AEG så kan de vara tysktillverkade och inte Mariestad.
E-lux, H-qvarna, AEG lär vara den riktiga kvalitetsordningen, enl. servicekillen. Sämst först. Helsvetade är väl bra, men teknik kvaliteten lämnar en del att önska. Bra för serviceavd. då det inbringar jobb.
Det är exakt samma skåp som zanussi, elektrohelios bara utseendet skiljer.
Det står ingenstans var de är tillverkade.
Allt tilverkas i före detta sovjetiska satelitstater, ingenting numera i tyskland eller sverige
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Miele är ju kända för att göra bra kvalitet men visst händer det att det blir fel på dem innan det gått så många år. Nackdelen med Miele är att det brukar bara gå att köpa dem med kort garantitid medan det går att få tag på Bosch/Siemens och Electrolux med fem års garantitid.
Naktelen med miele är reservdelspriserna som är ungefär 7ggr så dyra som vad som helst annat
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Naktelen med miele är reservdelspriserna som är ungefär 7ggr så dyra som vad som helst annat
Det som blir resultatet av dessa hutlöst höga kostnader vid reparation (som kommer efter några år) är att man lika gärna kan slänga skåpet och köpa nytt! Miljövänligt? Knappast.
Som "Electroluxar'n" mycket riktigt påpekat, så har ju dubbla skåp dock en "bromseffekt".
 
AEG, Electrolux, Husqvarna (Samma Koncern)

Miele, 10 års garanti (Dem kommer ut vid ett tillfälle under 10 år)

BSH (Bosch/Siemens) de som har 5 års garanti, är det ofta obegränsade med besök så länge det inte är ett handhavandefel, detta gäller samma för alla leverantörer.

BSH tycker jag utan tvekan har bäst kvalité kontra pris samt design. Enda som är tråkigt är att deras ytbehandling för rostfritt inte är lika bra som Husqvarnas finaste.


//Gammal vitvarusäljare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.