Vi har beställt en induktionshäll som vi ännu inte fått ( Siemens ED877FSB1E, effekt 7400W ) och nu frågar elektrikern som vi anlitat för att installera den hur många faser induktionshällen har. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte kan någonting om elinstallationer men jag har sökt på siemens hemsida men inte kunnat finna något svar.. är det något som vet hur jag kan ta reda på svaret ?
Tack på förhand
 
tommib
Välkommen till forumet!

Siemens hemsida, samt produktmanualen, var väldigt ohjälpsamma. Eftersom anslutningseffekten är 7,4 kW så är en kvalificerad gissning att hällen vill ha två faser samt nolla, men helt säkert är det inte. Tidigare exempel som synts på forumet från BSH (Bosch Siemens hushållsprodukter) har varit tvåfas, med en kass installationsanvisning.

Exakta inkopplingsalternativ framgår från typskylten och inkopplingsanvisningen som finns på hällen men det hjälper inte dig nu.

Jag skulle rekommendera att du ber elektrikern dra fram ett fullkopplat Perilexuttag (3x16A) som sätts där hällen ska sitta. Det innebär att du kan koppla in i stort sett vad som helst framöver och att du dessutom får sköta inkopplingen själv, om du är bekväm med det. Vanligen brukar man ta en fas till ugn och två faser till hällen men man kan också dra fram en helt egen grupp till ugnen. Man bör då ha koll på vilken fas ugnen ligger på och ansluta den troliga tvåfasiga hällen till de två andra.
 
  • Gilla
Dub361 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för ett bra svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.