Tjena,

Jag har en inbyggd kaffemaskin, Siemens CT636LES1, som har börjat läka vatten när den brygger kaffe. En normal kopp kaffe på 140cl blir som en espresso på 50cl i koppen, resten av vattnet hamnar i spilltråget.

Jag har läst runt en del och detta verkar vara ett hyffsat vanligt problem, och för många är det dåliga packningar som är orsaken. Men de packningar jag ser på bryggenheten känns fräscha.

Någon som har erfarenhet eller tips på vad jag kan göra för att hitta felet? Lägger in några bilder på maskinen för sakens skull.

Inbyggd Siemens kaffemaskin CT636LES1 med en kopp under kaffeutloppet, installerad i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten läcker i spilltråget av en Siemens inbyggd kaffemaskin, eventuellt på grund av dåliga packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av Siemens CT636LES1 inbyggd kaffemaskin med öppen servicelucka och synliga interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Henrik
 
Denna kommentar hjälper nog inte dig men kanske mig.. :)
Har samma problem med min Siemens som är fristående, kaffesumpen är dyngsur och inte längre fina kakor som tidigare, har du någon koll på vart packningar kan köpas till Siemens maskiner?
 
M MrBoes skrev:
Denna kommentar hjälper nog inte dig men kanske mig.. :)
Har samma problem med min Siemens som är fristående, kaffesumpen är dyngsur och inte längre fina kakor som tidigare, har du någon koll på vart packningar kan köpas till Siemens maskiner?
Exakt samma för mig angående ”kaffekakorna”. Nej, jag har inte kollat upp det än, men brukar gå att hitta på ebay(.de) har jag läst.
 
Kan tillägga att mina packningar känns och ser fräscha ut också men förstår inte annars varför den blötar ner sumpen och varför bryggenheten är full av blött kaffe vilket gör att varningen för rengöring av bryggenhet kommer upp allt oftare, börjar tröttna.
 
Redigerat:
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det finns en ventil som normalt ska vara stängd och öppna i slutet av bryggningen för att släppa ur trycket.

Jag har bytt den på min siemens s20 då den började läcka till sumplådan. Tyvärr sitter den ganska långt in i maskinen så man får riva en del för att komma åt den.

Så här ser den ut till bla. S20

[länk]
Jo, såg att denna (ser lite annorlunda ut till min maskin) låg som ”vanliga reservdelar” på Siemens hemsida. Så det är väl sannolikt att det kan vara den som strular. Så beställer hem en sådan och ett nytt paket med packningar och smörjfett, hittade dessa på ebay.de

Reparationssats med svarta plastkomponenter, packningar och rör av smörjfett för Siemens-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ventil till elektrisk pump modell Ulka 00622127 för Siemens på en produktannons på eBay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testar att byta packningarna först, sedan ventilen.
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Du får agera testkanin och återkomma med resultat (y), detta paket med packningar passar även min maskin, eq.5.
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Yes, jag återkommer :ok:
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Skulle precis återkoppla :D
Fick veta att min maskin tydligen hade två års garanti, så kontaktade Siemens agent i Sundsvall för garantijobben och dom var här nu på förmiddagen.

Han var helt säker på att det var packningarna och en ventil som alla sitter på bryggenheten som läckte, så han bytte dessa så skulle jag återkomma om det inte hjälpte. Bifogar bild på de han bytte ut och serienr (y)

Han sa att man nästan måste rengöra bryggenheten en gång i veckan, då det malda kaffet blir som slipmedel på dessa delar. Och att ”honventilen” (00636487) får repor i sig som sedan läker även om man bara byter packningen. Den var inte trasig som på bilden utan gick sönder när han tog bort den.

Byte av packningar och ventil på bryggenheten till en Siemens-maskin, inklusive en söndertagen ventil och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sicket flyt .
Hornventilen, vart sitter den på din maskin?

Edit: beställde nu o-ringen och den högra delen från siemens, för när jag kikar så är det bra kladdigt runt ringen där kaffet pressas så det är nog knappast tätt där, börjar så.

Tack för återkopplingen
 
Redigerat:
M MrBoes skrev:
Sicket flyt .
Hornventilen, vart sitter den på din maskin?

Edit: beställde nu o-ringen och den högra delen från siemens, för när jag kikar så är det bra kladdigt runt ringen där kaffet pressas så det är nog knappast tätt där, börjar så.

Tack för återkopplingen
Hejsan
Nyfiken på hur det gick för dig med läckaget och delarna? Löste det sig? Min har börjat läcka sump i vattensamlingsskålen
 
putte22 putte22 skrev:
Hejsan
Nyfiken på hur det gick för dig med läckaget och delarna? Löste det sig? Min har börjat läcka sump i vattensamlingsskålen
putte22 putte22 skrev:
Hejsan
Nyfiken på hur det gick för dig med läckaget och delarna? Löste det sig? Min har börjat läcka sump i vattensamlingsskålen
Hallå,
Nja, det räckte inte med bara o-ring och högra delen på bilden ovan. Gav upp lite där och då och inte tagit tag i det igen, min eq5:a börjar bli till åren så börjar ifrågasätta on det ens är värt att fortsätta felsöka :/.
 
M MrBoes skrev:
Hallå,
Nja, det räckte inte med bara o-ring och högra delen på bilden ovan. Gav upp lite där och då och inte tagit tag i det igen, min eq5:a börjar bli till åren så börjar ifrågasätta on det ens är värt att fortsätta felsöka :/.
Ok tackar. Du testade inte honventilen som verkar vara en het kandidat för läckage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.