Inte för att jag har någon större förhoppning om att lösa problemet, men vår Siemens spishäll varnar för överhettad kokzon. Vi tror oss ha identifierat att det är vänster zon längst från väggen som larmar.

Ventilationen är OK och den är inte överdrivet varm, så jag misstänker att det beror på både temperaturen och att den blivit lite känsligare med åren.

Går detta att åtgärda, eller skall man bita ihop och vara beredd på att man måste köpa ny häll snart? Den är sju år gammal.
 
A
det beror ju på vilken häll det är
 
electroluxaren skrev:
det beror ju på vilken häll det är
Denna är det.
Typskylt på en Siemens induktionshäll med modell- och tillverkningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sett att man kan köpa NTC-sensor mm på nätet. Men frågan är vad som är fel och varför.

Ingen idé att lägga 150+ kronor på en sensor om det inte löser problemet. Felsökning lär vara rätt dyr också om det inte finns ett vanligt fel som man kan chansa på.

Jag har dessutom lite bekymmer med spisen då den har trängt ihop plattorna i mitten, om lagningen blir relativt dyr (nya element för 1800kr) så köper jag nog hellre en ny.

Så är det något lättlagat och billigt tro?
Eller skall jag se hur länge jag klarar mig och parallellt börja leta efter en ny?
 
A
iom det är en induktion så är det troligen modulen för den sidan du har felet på
kostar 2.200.-
men modulerna brukar inte helt sällan gå sönder efter varandra så...
 
electroluxaren skrev:
iom det är en induktion så är det troligen modulen för den sidan du har felet på
kostar 2.200.-
men modulerna brukar inte helt sällan gå sönder efter varandra så...
Som jag misstänkte alltså. Då kör jag på att köpa en ny häll parallellt med att jag hoppas att den håller ett tag till.

Tack!
 
Tittar på nya hällar och inser att enbart Electrolux har tänkt på att det lätt blir trångt i mitten när man har flera pannor/grytor. Jag tycker att detta är en viktig egenskap nu när jag skall köpa ny häll. Nu har ju dock inte Electrolux fått så bra resultat i testerna, vad tycker ni som använder deras produkter?
 
BirgitS
VI har en induktionsspis från Husqvarna som vi har haft i minst 4 år till våren och vi är väldigt nöjda med den. Läste ju här i forumet en massa negativt om Electrolux men eftersom det gällde att ersätta en 70 cm bred spis så fick det trots allt bli en ny med samma bredd. Fyra zoner som samtliga har uppvärmning på 21 cm diameter så man behöver inte bestämma hur man ställer kastruller och pannor utifrån att det är olika storlek på zonerna. Mer nöjd med spisen än med den Siemens-häll från 2009 som jag har använt hos släktingar.

5 års garanti är ju bra oavsett vilket märke man köper.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
iom det är en induktion så är det troligen modulen för den sidan du har felet på
kostar 2.200.-
men modulerna brukar inte helt sällan gå sönder efter varandra så...
Jag har en AEG-häll som började visa någon felkod. Googlade lite och hamnade på ett elektronikforum där det fans en helt egen forumdel för induktionshällar och de fel som uppstår.
Det slutade med att jag beställde två kondingar på Elfa för under en hundring och fick leta fram lödkolven. Bytte kondingarna enligt beskrivningen där och hällen har funkat klockrent i fyra år sedan dess.
Mina "moduler" skulle också kosta något liknande per styck så jag är väldans glad att det istället kostade en hundralapp och några timmar framför datorn :D:D
 
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har en AEG-häll som började visa någon felkod. Googlade lite och hamnade på ett elektronikforum där det fans en helt egen forumdel för induktionshällar och de fel som uppstår.
Det slutade med att jag beställde två kondingar på Elfa för under en hundring och fick leta fram lödkolven. Bytte kondingarna enligt beskrivningen där och hällen har funkat klockrent i fyra år sedan dess.
Mina "moduler" skulle också kosta något liknande per styck så jag är väldans glad att det istället kostade en hundralapp och några timmar framför datorn :D:D
Jag får kolla upp det. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.