Hejsan,

Vi har haft lite problem med att vår frys med automatisk avfrostning frostar igen. Det började för några veckor sedan med att frysen började larma för att temperaturen var för hög, jag nollställde (det har ju hänt tidigare att dörren inte varit riktigt stängd) men larmet kom efter någon dag tillbaka och temperaturen öka sakta. Googlade in här på byggahus.se och förstod att andra också haft problem med detta och det som kunde räcka var en avfrostning. Eftersom detta aldrig utförts under de 8 åren vi ägt frysen kändes det rimligt. Sagt och gjort, snart var frysen igång och välmående igen... trodde vi... För efter ett par dagar så började vi höra ett missljud från fläkten. Och det dröjde inte många dagar innan larmet åter igen började indikera.

Efter lite mer googlade (och åter igen besök på byggahus.se) förstod jag att det troligtvis har något med den automatiska avfrostningsstyrningen att göra. Jag läste att många hade problem med värmelslingorna så jag demonterade ner enheten i toppen av frysen där fläkten, evaporatorn och avfrostningen sitter.

På den övre slingan (0130) som sitter direkt under evaporatorn fick jag 255 ohm. På slingan (0129) som värmer nedre delen av tråget och utloppet fick jag värdet 2930 ohm. När jag ändå hade multimetern framme mätte jag även givare 0131 Temperaturbegränsare och här fick jag inget värde alls. Jag hittade inga riktvärden för vilket motstånd givaren skall ha vid 20*C.


Kan Temperaturbegränsaren vara felet?


Jag bifogar modell och länk till sprängskissen.

Hoppas någon kan ge mig lite input :D
/Tobias


Märke och modell: Siemens GS32NA96/01

Sprängskiss reservdelar:

https://www.siemens-home.bsh-group....01#/Tabs=section-spareparts/Togglebox=tb0131/


Plats Reservdelsnr Ersättare Beskrivning Ohm

0129 00498387 Element 2930 ohm

0130 00498388 00648626 Element 255 ohm

0131 00164234 00617855 Temperaturbegränsare Oändligt
 
  • Sprängskiss av en frys visar delarna temperaturbegränsare, och två värmeelement med deras respektive ohmvärden markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt värden på avfrostningselementen
 
torbeno torbeno skrev:
Rätt värden på avfrostningselementen
Okej, det var ju bra! Vad tror du om temperaturgivaren?
 
Om du hört ett ljud från fläkten så kan det ju vara isbildning. Kan du se/känna någon is?
Kontakterna du mätte på. 2 är element, en är en säkring som skall ha typ noll Ohm och fläkten (den kan du inte mäta något värde på)
Fläkten skall starta om du trycker in piggen för dörren.
 
torbeno torbeno skrev:
Om du hört ett ljud från fläkten så kan det ju vara isbildning. Kan du se/känna någon is?
Kontakterna du mätte på. 2 är element, en är en säkring som skall ha typ noll Ohm och fläkten (den kan du inte mäta något värde på)
Fläkten skall starta om du trycker in piggen för dörren.
Japp, båda gångerna är det frostat / isat igen så fläkten stannat. Jag har snöat in på att det är avfrostningen som är boven, men jag är öppen för alla förslag
Okej jag trodde att det var en NTC givare som gav information om temperaturen vid avfrostningen. Hur styrs värmeelementen?
 
Styrs av tid och antal dörröppningar om jag minns rätt, inte helt säker.
Jag kommer inte ihåg färgerna nu men den röda skall vara fläkten och mäter du upp motstånd på 2 andra så finns det ju bara en kvar, den skall då vara nära noll Ohm, ett överhettningsskydd alltså. Får du avbrott så kommer inte elementen att gå igång och du får isbildning. Avfrostning är en första åtgärd för att ens kunna få loss komponenterna. Detta kan ta lång tid, 1-2 dygn
 
torbeno torbeno skrev:
Styrs av tid och antal dörröppningar om jag minns rätt, inte helt säker.
Jag kommer inte ihåg färgerna nu men den röda skall vara fläkten och mäter du upp motstånd på 2 andra så finns det ju bara en kvar, den skall då vara nära noll Ohm, ett överhettningsskydd alltså. Får du avbrott så kommer inte elementen att gå igång och du får isbildning. Avfrostning är en första åtgärd för att ens kunna få loss komponenterna. Detta kan ta lång tid, 1-2 dygn
Okej, det låter ju rimligt att dom styrs så

Frysen är helt avstäng och avfrostad. Jag har plockat ner tråget
Avfrostad frys med synlig fläkt och överhettningsskydd, ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot gjorde jag är ny mätning på överhettningsskyddet och när jag försiktigt vickade där ledarna går in på betedde det sig så här:

Film


Känns som vi kanske hittat boven?
 
Bra letat, det känns som om du hittat helt rätt där!
 
Beställer och håller tummarna
 
Nu är det nya överhettningsskyddet utbytt och frysen startad igen.
Nu gäller det som sagt att hålla tummarna
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Hejsan,

Lite uppdatering på resultatet efter bytet av överhettningsskyddet. Vad det verkar så kan jag inte se någon isbildning på evaporatorn så där verkar det bra. Tyvärr verkar som att fläkten tagit skada efter att frysen isat igen dessa två gångerna så nu hör jag ibland ett högtmissljud i från den :thumbdown:
En ny fläkt kostar 1643:- + frakt från Siemens (vilket är ett riktigt rövarpris om man jämför med andra tillverkare). Har även kollat på eBay och liknande men det verkar inte finnas till bättre priser där.
Är det någon som har ett förslag på alternativ lösning eller reservdel? Att lägga såpass mycket på en reservdel blir det snart läge att köpa helt nytt istället :confused: Fläkten är på 230V

/Tobias
 
Hej! Jag försöker väcka liv i denna gamla tråd då jag misstänker att jag råkat ut för samma missöde som du, med min frys från Siemens. Den del du benämner som överhettningsskydd, tror jag Siemens kallar temperaturbegränsare. Vart sitter denna? Kom du åt att byta denna del inifrån frysen i ovandelen, eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar.
Hälsningar Andreas
 
A
A Andreas Gustafsson1 skrev:
Hej! Jag försöker väcka liv i denna gamla tråd då jag misstänker att jag råkat ut för samma missöde som du, med min frys från Siemens. Den del du benämner som överhettningsskydd, tror jag Siemens kallar temperaturbegränsare. Vart sitter denna? Kom du åt att byta denna del inifrån frysen i ovandelen, eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar.
Hälsningar Andreas
du får lyfta ner den kalla modulen så är denna inskjuten i frigoliten ovanpå förångaren dvs jobbet görs innuti frysen.
Men själva fläkten är mycket vanligare
 
Tack för svar! Både fläkten och kompressorn fungerar och låter som de ska. Frysen har avfrostats under två dygn, med dörr öppen, så torde rimligtvis inte vara någon isbildning kvar. Trots detta ljuder larmsignalen. Temperaturbegränsaren kostar inte en förmögenhet i jämförelse med de andra reservdelarna så provar att byta denna. Tack för bra tankar och tips!
 
A
temperaturbegränsaren är till för att inte avfrostningselementet skall vara på och överhetta den kalla modulen typ som en säkerhet ifall något går fel. troligen inte det som är fel på ditt skåp om det larmar dvs att temperaturen inte går ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.