T
Hej, mitt Siemens el-element har slutat att fungera, kollade precis att det finns ström fram men elementet är dött.

Är det vanligt att de ger upp? Kan man felsöka i det eller bara skaffa nytt?

Elementet är ett Siemens 2NC6 104 4F, 1000 watt.

Edit: kollar på nytt, det jag har idag är ju frontmatat(?), men är det inte bättre med ett topp-matat i ett garage där det står en bil ca 40 cm ifrån?

Kan man byta ett element själv eller behövs elektriker?
 
Redigerat:
https://www.elbutik.se/product.html/adax-neo-elradiator
är bra element.
Det du måste veta är om elementet är för 230 eller 400 Volt. Och det är inte svårt att byta men det är ett behörighetskrävande jobb. Så där får ditt samvete och din "händighet" avgöra.
 
L
Vad har gett upp , termostaten , har för mig att den går att lyfta upp , överhettningskyddet löst ut ta en bild på det
 
T
Enligt internet finns inget manuellt överhettningsskydd på denna modell, utan ett automatiskt.
 
L
Mystiskt , ( läste det själv ) enligt dom regler som finns för överhettning skall en återställning av dito ske manuellt för att orsak till utlöst dito ska utredas , vad händer om den kopplar in sig ett flertal gånger då , att det är godkänt är nog inget tvivel på , det står ju där , men ändock ,
det måste då vara en av bimetalltyp som återgår eller sitter i elektroniken , bara att ta bort det , skruva isär och felsöka i det , fodrar kanske lite hum om el för det
 
Det finns en variant med ett bimatall överhettningsskydd som har ett effektmotstånd kopplat mellań anslutningarna. När bimetllen bryter p.g.a. överhettning blir motståndet varmt och " håller" bimetall brytaren bruten. Genom elementet passerar en obetydlig ström i det läget.

Återställning sker genom att bryta spänningen och låta det kallna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men exakt hur har du mätt "ström fram".

Om det ex. är ett 400V element, så skall det finnas två faser fram till elementet (därmed två säkringar i centralen som kan ha löst ut). Det kan då finnas spänning på den ena fasen, men strömmen är ändå bruten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
T Tobbe_3 skrev:
Det finns en variant med ett bimatall överhettningsskydd som har ett effektmotstånd kopplat mellań anslutningarna. När bimetllen bryter p.g.a. överhettning blir motståndet varmt och " håller" bimetall brytaren bruten. Genom elementet passerar en obetydlig ström i det läget.

Återställning sker genom att bryta spänningen och låta det kallna.
Den varianten kände jag inte till.
Men smart grej. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.