Vi har en Siemens diskmaskin som vi haft i säkert 10 år snart. Den har i ett par års tid krånglat genom att stoppa strax innan programmet är slut och indikera nåt fel som har med tömning att göra. Den har dock alltid kört igenom programmet fint. Brukar lossa filter och snurra på pumpen så att inget sitter fast och det har det inte gjort hittills.
Nu på sistone har den börjat med att lämna en massa vatten kvar efter slutfört program. Antingen så att det står upp i silen eller så att hela botten är täckt när man öppnar. Dock utan felkoder. Vattnet är inte heller rent, fett och smuts är kvar.

Är det dags att byta och i så fall till vilken modell? Vill gärna ha en Siemens pga övriga vitvaror i köket, men ingen wifi och sånt trams.

Att försöka laga nuvarande maskin själv känns inte som en lösning, jag är grymt ohändig när det kommer till sånt. Jag har kollat så att slangen inte är vikt eller sitter i kläm nånstans.

Edit: den tömmer alltså flera gånger under programmet, det är bara sista slatten som verkar bli kvar. Så det är inte helt stopp.
 
En tanke! Kan jag ha kopplat fel när jag rengjorde vattenlås för nån månad sen? Nu är diskmaskinen slangen längst bort och slangen från diskhons sidoavlopp är närmast mitt finger. Ska de byta plats? Vattenlås under diskho med anslutna avloppsslangar nära ett finger som pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
BiFuel BiFuel skrev:
Vi har en Siemens diskmaskin som vi haft i säkert 10 år snart. Den har i ett par års tid krånglat genom att stoppa strax innan programmet är slut och indikera nåt fel som har med tömning att göra. Den har dock alltid kört igenom programmet fint. Brukar lossa filter och snurra på pumpen så att inget sitter fast och det har det inte gjort hittills.
Nu på sistone har den börjat med att lämna en massa vatten kvar efter slutfört program. Antingen så att det står upp i silen eller så att hela botten är täckt när man öppnar. Dock utan felkoder. Vattnet är inte heller rent, fett och smuts är kvar.

Är det dags att byta och i så fall till vilken modell? Vill gärna ha en Siemens pga övriga vitvaror i köket, men ingen wifi och sånt trams.

Att försöka laga nuvarande maskin själv känns inte som en lösning, jag är grymt ohändig när det kommer till sånt. Jag har kollat så att slangen inte är vikt eller sitter i kläm nånstans.

Edit: den tömmer alltså flera gånger under programmet, det är bara sista slatten som verkar bli kvar. Så det är inte helt stopp.
är vattnet inte rent har den ej heller lyckats skölja
ta loss slangen från vattenlåset och håll den i en hink när maskinen tömmer

den stosen du använde att sätta slangen på har den hål in i röret?
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
är vattnet inte rent har den ej heller lyckats skölja
ta loss slangen från vattenlåset och håll den i en hink när maskinen tömmer

den stosen du använde att sätta slangen på har den hål in i röret?
Tack, får testa med hink.

Ja, stosen har hål och när jag drar igång ett program så hör jag att den tömmer vatten ner till avloppet. Det är inte heller (oftast) så mycket vatten kvar vid slutet, ibland bara några deciliter nere i filter och pumpbrunn.

Om jag köper ny så hittar jag inte nån vettig Siemens i min prisklass. Vilken hade du valt av
BOSCH SMU4HAW48S Serie 4
och ELECTROLUX ESS67300SX ?

Hittar visserligen också SIEMENS SN43HW55VS men den har bestickbricka längst upp vilket jag inte gillar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.