Hej,

Har en Siemens diskmaskin som fått fnatt. Den visar E16 efter ungefär 20 sekunder och stannar där.

Vattnet pumpar in i maskinen, men jag ser att den överfyller behållaren på vänstersidan så att det rinner in i själva maskinen via vänsterväggen, och vidare ner i silen och pumpas ut direkt i avloppet.

Har mätt endel men begriper inte vad som kan vara fel. Jag antar att det är något som gör att den inte stänger av inkommande vatten på rätt sätt.

Aquastoppen var varm, så jag misstänker att den fått ström under ett längre tag.

Är det aquastoppen som bryter inkommande vatten hela tiden, eller finns det något internt som bryter också?

Tacksam för hjälp!

Maskinen är en SN436W05KS inköpt 2020
 
Har felsökt vidare ikväll. Solenoiden i Aquastoppen fungerar precis som den ska. Det måste vara något annat som är fel.
 
B BSOD skrev:
E16 indikerar fel på vattentillförsel.

[länk]

Se video. Finns ett filter före aquastoppen. Det kanske är igensatt? Eller att slangen hamnat i kläm?
Jag hittade denna information också. Problemet på min maskin är att vattnet flödar som det ska. Rengjorde ändå dessa filter i Aquastoppen men det gjorde ingen skillnad tyvärr. Jag upplever att vattnet flödar lika fort in i maskinen nu som det gjorde när den var ny.

Även mätt upp flödesmätaren som sitter direkt efter vattenanslutningen i maskinen (i vattentanken på sidan), och den fungerar också som den ska.
 
Finns det någon mätare som känner av när vattentanken är full? Det kanske är den som är trasig med tanke på att maskinen bara fyller på vatten hela tiden
 
Felkoden säger att flödesmätaren känner att det kommer vatten utan att aquastopen är aktiverad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Felkoden säger att flödesmätaren känner att det kommer vatten utan att aquastopen är aktiverad.
Ajdå. Då låter det ju mer som att det är kortslutning i något kretskort vilket gör att Aquastoppen är aktiverad även om den inte ska vara det. 😞
 
A
M marcusjj skrev:
Ajdå. Då låter det ju mer som att det är kortslutning i något kretskort vilket gör att Aquastoppen är aktiverad även om den inte ska vara det. 😞
bara om det kommer in vatten i maskinen när den är avstängd då
kanske hjälper att byta flödesmätare det är iofs mara en reedswich men ändå
 
electroluxaren skrev:
bara om det kommer in vatten i maskinen när den är avstängd då
kanske hjälper att byta flödesmätare det är iofs mara en reedswich men ändå
Japp, vattnet börjar strömma in i maskinen så fort jag sätter i stickproppen.

Flödesmätaren funkar som den ska. Mätta upp den under drift 👍

Tack alla för all hjälp! Verkligen uppskattat! Men nu tror jag att jag ger upp och köper en ny maskin istället.
 
A
M marcusjj skrev:
Japp, vattnet börjar strömma in i maskinen så fort jag sätter i stickproppen.

Flödesmätaren funkar som den ska. Mätta upp den under drift 👍

Tack alla för all hjälp! Verkligen uppskattat! Men nu tror jag att jag ger upp och köper en ny maskin istället.
det är bara att byta aquastoppen den har inte stängt riktigt, fixar du enkelt själv
 
electroluxaren skrev:
det är bara att byta aquastoppen den har inte stängt riktigt, fixar du enkelt själv
Är du säker på det? Den stänger helt när jag drar ut stickproppen till maskinen
 
A
M marcusjj skrev:
Är du säker på det? Den stänger helt när jag drar ut stickproppen till maskinen
AHA
nä då är jag inte säker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.