Jag tycker om när köksskåp o garderober ser inbyggda ut. Därför vill jag sätta upp sidskivor eller lister kring mina befintliga skåp o garderober (allt från det svenska kända möbelvaruhuset). Listerna/skivorna ska ligga i nivå med luckorna, som i bifogad bild.

När jag med handen trycker fast en list, utan att skruva fast den, så går inte garderobsdörren att öppna utan att dörren tar i listen. I nedan bild är det utanpåliggande gångjärn vilket skapar andra förutsättningar.

På möbelvaruhuset säljs det ju sidostycken till skåp, vilket får mig att vilja tro att det går att montera, men de kanske inte kan sättas i nivå med dörren? - men jag vill minnas jag sett att det ska gå. Är det gångjärnet som måste justeras bättre?

Vit inbyggd köksförvaring med dörrar i nivå med sidostycken och synliga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra att sätta täcksidor runt samtliga sidor av ett köksskåp, luckorna är något mindre än stommarna.
Kärvar det så är det gångjärnen som behöver justeras, det är också viktigt att skåpen inte är skeva.
 
P pjkw skrev:
Det går bra att sätta täcksidor runt samtliga sidor av ett köksskåp, luckorna är något mindre än stommarna.
Kärvar det så är det gångjärnen som behöver justeras, det är också viktigt att skåpen inte är skeva.
När du skriver att luckorna är mindre än skåpen så förstår jag att du missförstår mig. Hmmm, hur ska jag förklara - bild :
Alltså, när lyckan öppnas, så kommer luckan vid ca 45 graders öppnande att slå i sidskivan.
Schematisk illustration av skåp med en lucka som kolliderar med sidpanelen vid 45 graders öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luckorna öppnas innanför täckskivan.

Vit täckskiva nära en kaffebryggare med synlig luckkant som antyder öppningsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit skåplucka som öppnas bakom en täckskiva med en synlig ljussprick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy inifrån ett skåp där dörren öppnas framför en täckskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Med rätt gångjärn går det. Typ ikea.
 
Dracula Dracula skrev:
När du skriver att luckorna är mindre än skåpen så förstår jag att du missförstår mig. Hmmm, hur ska jag förklara - bild :
Alltså, när lyckan öppnas, så kommer luckan vid ca 45 graders öppnande att slå i sidskivan.
[bild]
Som sagt med rätt slags gångjärn (t.ex. IKEA köksskåp, även IKEA bestå, förutsätter att IKEAs garderober är samma) så ska det inte vara ett problem
 
Vad jag kan se så är det samma gångjärn i köket som i Pax garderober. Tror det bara är i garderoberna som det itne riktigt går, men, jag ska finjustera gångjärnen så kanske det löser sig.
 
Dracula Dracula skrev:
Vad jag kan se så är det samma gångjärn i köket som i Pax garderober. Tror det bara är i garderoberna som det itne riktigt går, men, jag ska finjustera gångjärnen så kanske det löser sig.
Det går att ställa garderoberna dikt mot en vägg eller varandra, inga problem där heller att öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.