Hej
Fråga: Är läkten sidostabiliserande för takstolarna?

Tidigare ägare har gjort en tillbyggnad i vinkel till orginalhuset från 1999. På övervåningen (1,5 plan) finns bara öppnat upp till en dörr till tillbyggnaden och i övrigt finns snedtaket kvar under tillbyggnadens tak. Då jag önskar sätta in några fullhöjds-garderober började jag öppna upp mellan två takstolar på orginalhuset till ett "område" som är under tillbyggnadens tak.

Sett inifrån är taket som jag öppnar upp uppbyggt:
1. Gips
2. Gipsreglar fästa i takstolar
3. Ångspärr
4. Isolering och takstolar*
5. Spånskiva
6. Läkt fästa genom spånskivan i takstolar. Läkten är 45x70 cc ca 35 cm.
På denna läkt förutsätter jag att tegelpannorna legat innan det blev tillbyggt runt. De ser lite lätt väderpinade ut iaf.

*Takstolarna är uppbyggda som I-balkar med två stycken 45x45 virke i var ände och spånskiva i skåra och limmad mellan dem. Lutning 45 grader.
CC 1200 mm.

Tror ni att läkten (punkt 6) är sidostabiliserande för takstolarna eller vågar man kapa dem?

Tack på förhand
 
Redigerat:
Efter att pratat med en granne med samma hustyp tror jag att på ovan nämnda ”läkt” fanns en oljebehandlad skiva och på den låg reglar till takpannor. Dock ej 100% säker på detta.
 
Rickard.
Bärläkten (om råspont saknas) är det som normalt stabiliserar takstolarna precis som du misstänker. Sen det dom behövs är i princip omöjligt att svara på utifrån den info vi fått.

Om du vill kan du lägga upp bilder och kanske någon skiss så kanske det går att förstå och komma med någon sorts svar.
 
Önskar ta bort 4 av 10 bärläktar. Kan enkelt förstärka med en extra intill den nedersta som hamnar innanför innerväggen (som ska blir fullhöjd istället för 90 cm) samt flera extra bärläktar ovanför.
 
  • Handritad skiss av takkonstruktion med markerade bärläktar och indikerade förändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.