Vi planerar att bygga ett tvåplanshus i äldre stil och jag skulle gärna vilja ha sidohängda fönster. Både för att det är vackert men även för att de ger känslan av ett äldre hus. Tidigare har jag avfärdat det med att det är svårt (omöjligt?) att tvätta dem utvändigt på övre plan, men idag var vi på en fönsterutställning där jag insåg att man kommer åt att tvätta utsidan inifrån vilket gör att jag återigen fick hopp! Men nu vill jag gärna ha era tankar och erfarenheter av sidohängda fönster, speciellt för övre plan. Finns det nackdelar som jag inte tänkt på? Och hur är det med säkerheten för barn? Jag tänker att dessa fönster öppnas ju helt?
Och vad tänker ni utseendemässigt, om man vill att huset ska ha gammal stil, är det bara sidohängda fönster som gäller då eller funkar även vanliga vridfönster?
 
Var det sideswing du tittade på då? Eller hur kommer du åt från insidan?
 
Så länge det är 2-luft eller mer går det alltid att komma åt från sidan. Säkerheten går ju att lösa med olika barnspärrar alt. fönsterlås med vädringsläge.
 
Unikt namn
Vi har installerat dessa skydd på våra sidohängda fönster, så barnen slipper trilla ut.
Säkerhetsanordning monterad på sidohängt fönster för att förhindra barn från att ramla ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har den vanliga gamla varianten, visst är det svårare att tvätta än fönster som öppnas innåt. Men för mig som är lite längre än medel, långt från omöjligt.
 
  • Gilla
JennaLi
  • Laddar…
Kan tipsa om dessa fönsterlås. Har de själv på mina sidohängda. Då kan man låsa fönstret så barn inte kan öppna alt. låsa det i vädringsläge vid behov. Går att beställa i system med lika låsning på samtliga samt även andra med liknande låsning från Beslagsgruppen.
 
  • Gilla
JennaLi
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Var det sideswing du tittade på då? Eller hur kommer du åt från insidan?
nej, det var vanliga 2-luft fönster. Men eftersom vardera del inte blir så bred, ca55cm, så gick det att nå utsidan inifrån, vilket jag inte trodde skulle vara så enkelt (jag kanske har ovanligt långa armar). Svårast att nå blir ju högst upp i hörnet men jag har en lång sambo så jag får väl överlåta fönstertvättandet till honom Om jag ska nå dit måste jag nog hänga oroväckande långt ut från fönstret
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
F falkn skrev:
Kan tipsa om dessa fönsterlås. Har de själv på mina sidohängda. Då kan man låsa fönstret så barn inte kan öppna alt. låsa det i vädringsläge vid behov. Går att beställa i system med lika låsning på samtliga samt även andra med liknande låsning från Beslagsgruppen.
Tack för bra tips!
 
MultiMan
Jag beställde fönster med någon självrengörande beläggning på utsidan. Fortfarande inte behövt putsa utsidan efter 15 år. Elitfönster sidhängda, men glasen och beläggningen var någon Pilkington-variant. Följde med papper om skötsel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.