Söker sidohängda fönster med modern funktion.
Vad har jag att välja på?
Alubeklätt? Vridbart? 3-glas? Finns detta och vad kostar det? Är det värt det eller ska vi satsa på vanliga vridbara fönster med fasta mittposter? Blir känslan den samma?
Har ingen lust att betala 15 000 för ett 8x12 fönster.
 
www.gob.se
De har sidohängda. Jag valde öppnade innåt.

Väldigt bra service.
 
Jag köpte ett 19x12 och ett 12x12, sidohängda, tilt, öppnade inåt, 3-glas, från Polen, runt 5000:- för båda.
 
Vi vill ha ett sånt här (se länk) fönster när det kommer till utseende och känsla.
http://www.outline.se/fonster/21-kulturfonster/sidohangt-4-lufts-tvarmittpost-2
Alltså ett sidohängt 4-lufts med tvär och mittpost. Outlines fönster kan fås som "som vertikalt vridfönster vilket förenklar fönsterputs."
Med detta tror jag de menar att hela fönstret kan vridas för att enkelt putsas på utsidan. Dock är dessa fönster svindyra.
 
Kolla noga hur bred mittposten blir, eller snarare mittpost+fönsterbågens bredd på vardera sida. De flesta moderna tvåluftsfönster har en mycket bredare "fönsterlös" del i mitten än äldre tvåluftsfönster, och det kan se helt tokigt ut på många hus. Jag blev (tyvärr lite för sent) tipsad om att kolla upp Velfac, som gör mycket mer slimmade moderna fönster.
 
b8q skrev:
Kolla noga hur bred mittposten blir, eller snarare mittpost+fönsterbågens bredd på vardera sida. De flesta moderna tvåluftsfönster har en mycket bredare "fönsterlös" del i mitten än äldre tvåluftsfönster, och det kan se helt tokigt ut på många hus. Jag blev (tyvärr lite för sent) tipsad om att kolla upp Velfac, som gör mycket mer slimmade moderna fönster.
Men de verkar inte ha den "lätta att rengöra funktionen". Alltså att man kan vrida runt det trots sidohängning.
 
Velfac kallar funktionen sidostyrd, öppnas 90 grader sedan kan man vrida upp fönstret så att det går att putsa.
 
pbengtsson skrev:
Velfac kallar funktionen sidostyrd, öppnas 90 grader sedan kan man vrida upp fönstret så att det går att putsa.
Någon uppfattning om kostnaden på dessa fönster?
 
Det var ett tag sedan jag köpte (3-4år sedan) och prismässigt var de billigare än motsvarade elit-fönster då.
Pratade med en velfac-montör nyss och det verkar som att priserna sätts i DKK och räknas om till SEK. Om det stämmer vet jag inte, men han menade att priserna är bra just nu.
Ett tag hade de listpriser på hemsidan och de låg högt över de priser man sedan fick i offerten.
 
Med andra ord bör de kosta som motsvarande Outline?
Vilket är ~15 papp för 8x12 sidohängt 4-lufts med tvär och mittpost som även kan vridöppnas.
 
Skall dock ringa dem imorgon.
 
SP fönster har oxå modellen du frågar efter, de heter sideswing.
Har monterat 170st 3 luftare av den modellen i en fastighet för några år sedan, funktionen på dessa var så där men de har ändrat konstruktionen sen dess vet jag.
 
verktygsgurun skrev:
SP fönster har oxå modellen du frågar efter, de heter sideswing.
Har monterat 170st 3 luftare av den modellen i en fastighet för några år sedan, funktionen på dessa var så där men de har ändrat konstruktionen sen dess vet jag.
Just SP:s fönster sidewing verkar inte finnas i "gammaldags" utförande. Men tack för tipset.
 
Fick du något pris från velfac? Lite nyfiken hur de står sig prismässigt idag då jag ev funderar på att använda dem till ett bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.