Hej,

Jag tänkte köpa en Side-by-side kyl och frys med inbyggd ismaskin men jag har ett avlångt kök där jag måste ha kylen mittemot köksblandaren. Hur ska man dra vattenslangen mellan frysen och köksblandaren?
Jag har bifogat en bild över hur köket ser ut.

kööök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla svar :)
 
Antar att du inte renoverar köket nu utan att du bara ska byta kylskåp?
 
Jo jag ska renovera köket men jag ska göra det mesta själv så jag vill gärna ha en så enkel lösning som möjligt QUOTE=huggan;2233871]Antar att du inte renoverar köket nu utan att du bara ska byta kylskåp?[/QUOTE]
 
Om du ska ta bort köksskåpen kan du bryta upp golvet under köksskåpen och göra hål där kylskåpet ska stå och dra vattenröret under golvet. Detta förutsätter att golvreglarna är åt rätt håll.
 
Det är en lägenhet så det är betong golv.
 
Det finns betongfräsar man kan hyra om det är ett alternativt.

Annars är enda alternativet att dra det i taket. Bygga in det i en låda så man inte ser det.
 
Är det värt allt besvär och kostnader? Och risken för vattenskador?

Kolsyrat mineralvatten på PET-flaska kostar 3,70 kr/l.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Köp inte ett sidebyside. Köp separata matchade enheter. Trist att byta hela enheten när bara halva pajat......
 
majkball skrev:
Det är en väldigt tunn slang som går in i mitt kylskåp, uppskattningsvis 6-7 mm i diameter.

Kan vara enklare att dölja i golvet eller taket.

Se bild: [länk]
Man behöver förbereda så att skåpet är anslutet bakom kyl elle frys. Annars får man ju bryta upp golvet när frysen ska på service.....
 
KnockOnWood skrev:
Är det värt allt besvär och kostnader? Och risken för vattenskador?

Kolsyrat mineralvatten på PET-flaska kostar 3,70 kr/l.
Jag tycker det. haft mitt i 5 år. Inga skador. Inga besvär. Kostade nästa ingenting när man ändå renoverar köket. Dessutom är det isen som är det viktigaste.
 
Krilleman
Alla är vi olika i vår uppfattning om ad som är "nödvändigt".

Själv klassar jag det bara som en risk och undviker att köpa dessa påhitt, men mest ser jag det som ett äkta I-lands problem! :x
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nog fasen är det en risk att ha vatten eller ismaskin i skåpen, vi körde på ismaskin som kompromiss för att inte kludda ner både kyl och frys med skit som kommer pajja i förtid. Det är väldigt bekvämt att alltid ha is och att enkelt kunna fylla ett glas när behöver en kyld dryck....
 
Varför inte planera om hela köket när du ändå håller på, kyl/frys kanske kan stå till vänster om diskhon som flyttar ner enl ritningen. Kanske om det går flytta spishäll där kyl/frys står idag, experimentera lite!
 
plånboken i p1 (radioprogram) rapporterade för något år sen om en dam som satt in ett sånt skåp med is och vatten. det resulterade i en vattenskada i hela lägenheten, eller om det var hela huset.
vad gör de sen? jo man konstaterar att det är inget fel på skåpet och sätter in det igen i den nyrenoverade lägenheten, för att några månader senare komma hem och hitta att allt står under vatten igen.

jag har en samsung frys med isfack. visst jag får själv fylla på vatten och det glömmer man ibland men jag tycker att det är säkrare än att ha vattentryck påkopplat alltid utan att ha ett avlopp som det rinner ner i om det går åt helsike
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.