H
Letar efter trall till altan golvet, jag var inne på att inhandla Sibirisk lärktrall, men säljaren på brädgården avrådde mig från det, han nästan dumförklara sina kunder som prompt ska ha det.

Han menar på att finns ingen som helst anledning att köpa det 3 ggr dyra lärken som ändå om ett par säsonger kommer att se ut som vanligt tryck-trall. Samma gråa färg.Om man inte har helt inglasat utan påverkan av väder och vind. Ni som har lagt lärk för några somrar sen, hur ser det ut idag? Stämmer det han säger?

Jag har hört att det ska finnas något som heter Lunawood som ska se rätt bra ut, någon som har några erfarenheter av de? Pris? Tips? Eller några andra trall slag som inte ser ut som vanligt gröntryckt crap.

Tacksam för svar.

M.sc M.E
 
Om man låter bli att olja lärken så blir den mycket riktigt grå. Men en ljusare, mer silvergrå, och i mitt tycke vackrare grå ton än det tryckta virket får. Oljar man den så kan man bibehålla den varma tonen bättre, om det nu är det man är ute efter.
 
H
Lärken som ny tycker jag är himla tjusig, jag var ute efter den lite rävröda tonen som lärken har. Och då jag är lat :) så vill jag slippa kladda olja ett par gånger per säsong för att bibehålla den. Några erfarenheter av andra trallslag?
 
Redigerat:
Finns ju tryckt virke som är brunt också , kanske kan va bättre :)
 
Sen finns det visst nån trallbräda som är gjort på sågspån och plast som ska vara rätt så färgbeständig om man bara tvättar den.

Finessen med lärk är ju att du får en miljövänlig impregnering (dvs, den saknar gifter). Jag tror att det är svårt att hitta nått träslag som är färgbeständigt ute men nån annan kanske är mer insatt?
 
Allt trä grånar med tiden, det är träets natur och även charm i min mening.

Den där säljaren verkar ju inte vara direkt världens geni heller om han tror att det bara är träets utseende i brädgården som styr vad man bör välja för trä på sin uteplats. Det finns säkert människor som gör sina val på de grunderna men han som säljare bör ju veta mer än så.
 
Lärk har ju annars en förmåga att mögla... speciellt liggande lärk...
 
Obehandlad lärk? Om den är oljad så skulle jag snarare hävda att det är oljans fel.
 
Vi har ett staket som vi inte har oljat eftesrom trallen möglade efter oljning. Tänkte att vi skulle klara staketet... men det har också möglat nu :( Fullt med svartmögel...
 
Man kanske är ute efter ett golv utan tillsatta kemikalier?
 
Förlåt men jag kunde inte låta bli - Rekord i trådlyft? 1926 dagar! (y)
 
Haha, ja. Man stöter ju på många trådar när man googlar på olika saker.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.