Hej!

Jag har dragit rör till två rum som jag håller på att renovera, i dessa rum ska jag sätta två dubbla RJ-45 uttag. Jag har därmed dragit fyra 16mm vp-rör från källaren upp till dessa rum.

Min fråga är vilket alternativ som är bäst (om något av dom funkar :) ) att dra siameskabel eller två vanliga i ett 16 rör, vi snackar cat 5e?

Är det någon förressten som vet något mer ställe än elbutik.se som säljer siameskabeln?

Tack på förhand / Kalle
 
Hade personligen dragit 2 vanliga UTP kablar istället för siames kabel.

Vet inte hur långt du har att dra eller hur "snål" du är, tänkte på prisskillnaden på kabeln.

// Snozzi
 
Hej!

Tack för svaret snozzi.

Jag har märkt en del prisskillnad så jag är inne på att dra enkel tp men frågan är vilket som är lättast eller om det är nåt av alternativen som helt enkelt inte går.

Där rören går nu är bara tremeters rör rakt nerifrån och upp, inga böjar eller liknande. Sen tänkte jag gå vidare i väggen ett par meter väl uppe i rummet sedan, där tänkte jag använda flexrör.

Jag kan alltså ta det i etapper.

/Kalle
 
Skippa den där flexen.

2 cat5 i en flexslang går men är bökigt. 2 cat5 i ett vp rör är enkelt.

Skälet till detta är att slangen är bra mycket mindre invändigt än vad röret är.
Alternativet är att du drar en kabel i varje rör, du hadde ju dubbla.
 
Snozzi skrev:
Hade personligen dragit 2 vanliga UTP kablar istället för siames kabel.

Vet inte hur långt du har att dra eller hur "snål" du är, tänkte på prisskillnaden på kabeln.

// Snozzi
En siames är alltid lättare att dra igen en kabelrör. Mest för att den lägger sig på platten i alla böjar. Två lös kablar brukar ibland vira sig runt varandra med stopp som följd. Siamesen är precis dubbelt så tjock som en enkel kabel.
Det är min erfarenhet, med att antal mil kabel dragna.
 
Gäller att du får rätt version av siamesen då.

Jag har stött på siames som är två vanliga med en ca 1mm bred hoppbindningsremsa i mitten. Den varianten är inge kul alls
 
Någon som kan hjälpa mig med var jag kan hitta sådan siames?

 
Kermit skrev:
Någon som kan hjälpa mig med var jag kan hitta sådan siames?
Vilken elektriker som helst. Alla grossister har det i lager.
 
Det finns ju flexslang med fördragen kabel i!
Bra mycket enklare att installera. T.ex. nexans quickline (finns dock bara med enkel utp).
Finns dock andra tillverkare som har med fördragen siames, antenn, fk, ekkj mm.

Använd nästa gång, kom bara ihåg att sträcka på slangen och fästä den med jämna mellanrum (ca 1,5m) om man vill/behöver dra om något.

Mvh Jonas
 
Fortfarande en sämre lösning då slangen fortfarande är mindre invändigt än vad rör är. Ska man då ha samma tillgängliga area får man ta 20 mm slang och dyrare dosor eller adaptrar
 
hahel skrev:
Kolla på expressel

DK2224  Siameskabel 2x(4x2x24AWG) skärmad
1,25:-/m
[länk]

Dom har även:
406331-1  Modularpanel 19" 48st uttag Cat 5e" för 125:-
[länk]
Inte bra. SKärmad kabel ska man bara använda om man har skärmade paneler till. Att dra skärmad kabel utan att jorda den ordentligt kan innebära rejäla problem iom att skärmen då kan uppträda som antenn och förstärka störningar istället för att skydda mot dem

Generellt så är skärmat overkill i hem. Har aldrig under 15 år behövt skärmat förrutom i industrimiljö med mycket elintensiva maskiner

Expressel har oskärmad på art nr 49 371 73
 
Struntade i siames och drog 2 vanliga cat5e UTP i varje rör. Gick rätt bra, trots att det mestadels är flexslang. Nu är det "bara" kontakter/uttag kvar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.