jag sitter å funderar på vad som är vettigt ?
har idag termostater på radiotorena å en manuell shunt det verkar ju funka hyfsat iallafall
många kör ju med shuntstyrningar kör man med fast strypning då eller ?
 
Min röst går definitivt till: Termostater Annars får du ha givare i alla rum. Alla rum har ju olika förutsättningar när det gäller solljus & drag osv...
 
Finns lika många svar som alternativ...
wertok skrev:
Alla rum har ju olika förutsättningar när det gäller solljus & drag osv...
Med en öppen planlösning fungerar en centralt placerad rumsgivare mycket bra. Om man exempelvis använder acktank vill man shunta ut så lite som möjligt för att det ska fungera bäst. Detta underlättas med automatik.
I ett hus med många separata rum/våningar, ska man nog låta termostaterna sköta regleringen, annars får man som wertok skriver, använda flera givare.

Jag gick över från termostater och manuell shunt till Thermomatic CBJ för ca ett år sedan, och är 100% nöjd. Men som sagt beror det nästan helt på husets planlösning...
 
oki då vet jag lite mera
tackar för svarena
 
Jag röstar på:
Shuntstyrningmed utegivare ev. kombinerat med termostater i de rum som påverkas av t.ex. solinstrålning. :D
 
Jag röstar för

KOSSOR inne som förr i tiden
 
"vad som helst" bara det blir låg returtemp
 
F*n nu är det jämnt:

Termostat: 1 röst
Shuntstyrning: 1 röst
Kossor: 1 röst

:surprised:
 
Immobil skrev:
Jag röstar på:
Shuntstyrningmed utegivare ev. kombinerat med termostater i de rum som påverkas av t.ex. solinstrålning. :D
Instämmer!
 
jag får fundera lite mera då
 
ingemar_o skrev:
jag får fundera lite mera då
::) Varför det? ??? Shuntstyrning vann ju med dubbelt så många röster. ;D
 
Man kan också ha shuntstyrning med inomhusgivare och termostater (termostaten på max i det rum där innegivaren sitter, alt. borttagen).

Det skall inte vara lätt att välja, ju fler åsikter destomera alternativ.......
 
jo nu måste jag ju klura ut vilken shuntstyrning som är vettig
;D
 
höns var vanligt förr itiden bla kan man ha dom under köksoffan så kan dom äta smulorna från borden som åker ner.10 höns borde nog kunna värma upp ett välisolerat kök
jag skulle nog rösta för höns kosserna har aldrig slått igenom kanske på grund av storleken
louise :D
 
Jag kör med shuntstyrning. Det kan vara bra att kunna strypa lite på elementen på övervåningen.Om man nu har en sån.Annars kan det blir lite varmt där uppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.