Är det rätt att man med handkraft ska kunna vrida axeln 360 grader på denna shunt.

Är det någon som kan identifiera vad det är hör shunt jag har på pannan (ursäkta de dåliga bilderna)? Hittar ingen märkning med fabrikat.

Otydlig bild på en shuntventil nära en etikettmärkt låda, med fokus på den röda justeringsratten på ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En shunt med röd märkning monterad på en panna, omgiven av rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det ser ut som en ESBE-ventil typ TM och den kan vridas varvet runt när motorn är bortkopplad mekaniskt.
 
S Stegatorparn skrev:
Det ser ut som en ESBE-ventil typ TM och den kan vridas varvet runt när motorn är bortkopplad mekaniskt.
Aha, tack för svar. Då får jag försöka få den i rätt läge och koppla en automatiken igen.
 
Har du den svarta ratten kvar, sätt på den och det finns en pil på den som säger max min och kan relateras till axeln på motorn, på axeln är det en platt del och den visar i vilket läge shunten står. Nu ser det ut som att motorn är i nolläge ingen värme
 
J jonaserik skrev:
Har du den svarta ratten kvar, sätt på den och det finns en pil på den som säger max min och kan relateras till axeln på motorn, på axeln är det en platt del och den visar i vilket läge shunten står. Nu ser det ut som att motorn är i nolläge ingen värme
Bra tipps där, tyvärr finns inte ratten kvar.

Har kunnat kolla lite mer nu och modellen är en Termomix A22.
 
Den platta delen på axeln är där pilen på ratten är, bara vrida axeln så den står mitt för medbringaren på motorn och skruva fast,
i bland är det en medbringare som träs på axeln och då hamnar den på rätt ställe direkt
 
J jonaserik skrev:
Den platta delen på axeln är där pilen på ratten är, bara vrida axeln så den står mitt för medbringaren på motorn och skruva fast,
i bland är det en medbringare som träs på axeln och då hamnar den på rätt ställe direkt
Det ska jag titta på. Tack för tipset
 
Uppdatering. Höll på att fixa lite med detta kväll, då var axel så pass att lös att den mer eller mindre kom ut ur huset.

En lös axel från en shunt av märket Termomix som ligger på ett nött grönt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Termomix shunt med lös axel och regleringsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissar att jag står inför att byta shunt...

Blir det svårt att hitta ersättare? Hittar nämligen inte mycket om fabrikatet Termomix...
 
Axeln har släppt,pinnen gått ur, det är en 4-vägsmodell , hur ser infästningen ut mot pannandu får mäta och se om en Esbe kan passa , annars får du locka med en plåt över hålet och hitta något rör på topp och botten av pannan och sätta en shunt på utsidan, blir en del rördragning extra men fungerar bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.