Typ av shuntmotor,foto på den, den kan ha kuggat över så den inte stänger riktigt. Har du mekat med den, kan ha kommit något snäpp fel. Vad händer om du maxar kurvan, går till max då, och sen min på kurvan, då ska den gå till minus helt. Står den och tickar så vill den stänga men kan inte.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Typ av shuntmotor,foto på den, den kan ha kuggat över så den inte stänger riktigt. Har du mekat med den, kan ha kommit något snäpp fel. Vad händer om du maxar kurvan, går till max då, och sen min på kurvan, då ska den gå till minus helt. Står den och tickar så vill den stänga men kan inte.
Jag har inte rört den, däremot tömde dom systemet på vatten häromdagen då vi gör om badrummet och i det fanns ett element som skulle bort. Antar att dom kan ha gjort något med den då? Nu drog jag liten ”ratten” utan att snurra på den då den är i automatläge nu men värmen ut har sänkts från 30 till 25 här nu efter att ha stått på 30 i 3 dagar. Den kanske bara hade hängt sig utan att det gick och se?
 
  • Del av en värmesysteminstallation med cirkulationspump, rör och eltillförsel, i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den modellen ska det vara så att om du drar ut ratten ett par mm så ska den gå att justera manuellt både uppåt och nedåt. För att gå tillbaka till automatik ska man hitta rätt läge igen och trycka in ratten där. Men det händer att det blir haveri i shuntmotorn och kugghjulen så att ingenting stämmer med shuntventilens verkliga läge där bakom. Det kan också bli så att när shuntmotorn är sliten så kan ratten hoppa ut till manuellt läge av sig självt när motorn arbetar.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det är nog ingen som har mekat med shunten, den sorten har växellåda och går till ändlägen, blir det stopp i ventilen så ryker lådan då motorn inte har någon maxströmsindikering, men du får ha lite koll på den nu och se om det fungerar.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är nog ingen som har mekat med shunten, den sorten har växellåda och går till ändlägen, blir det stopp i ventilen så ryker lådan då motorn inte har någon maxströmsindikering, men du får ha lite koll på den nu och se om det fungerar.
Hur vet jag om det fungerar som den ska, eller rättare sagt, inte fungerar? Vi bytte shuntmotorn i vintras då den tidigare gick sönder!
 

Bästa svaret

OK, nu ska det nog inte gå ut någon värme och kanske det är ca 20-21 C som det visar, varmt ute och varmt inne, gör att vattnet antager en temp på detta. Har du den tempen så är det nog riktigt med shunten. Det går som sägs att dra ut vredet och prova med att vrida det max mot minus, smala delen på vredet. tycker du ska börja där och se vad som händer framåt i tiden. Glöm inte att återställa vredet, genom att trycka in på vredet och vrida på det, så det åker in till max, är som en klack på vredet som ska passa in i ett jack i motordelen. Det med funktionen, bara höja kurvan/tempen som ska gå ut till max och då ska motorn gå till max. Den tjocka delen på markering visar max och röda strecket på vredet ska då var mot det. Efter det så ställer du ner kurvan och ser på motorn, den ska då gå till full minus. Motorn är säkert en med 90 sek för att vrida 90 grader, så det tar en liten stund för gå full längd.
 
  • Gilla
Jonatan Flodin stenholm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK, nu ska det nog inte gå ut någon värme och kanske det är ca 20-21 C som det visar, varmt ute och varmt inne, gör att vattnet antager en temp på detta. Har du den tempen så är det nog riktigt med shunten. Det går som sägs att dra ut vredet och prova med att vrida det max mot minus, smala delen på vredet. tycker du ska börja där och se vad som händer framåt i tiden. Glöm inte att återställa vredet, genom att trycka in på vredet och vrida på det, så det åker in till max, är som en klack på vredet som ska passa in i ett jack i motordelen. Det med funktionen, bara höja kurvan/tempen som ska gå ut till max och då ska motorn gå till max. Den tjocka delen på markering visar max och röda strecket på vredet ska då var mot det. Efter det så ställer du ner kurvan och ser på motorn, den ska då gå till full minus. Motorn är säkert en med 90 sek för att vrida 90 grader, så det tar en liten stund för gå full längd.
Tack så mycket för bra svar!
 
Detta bör anses som ett rimligt värde på utgående vattnet antar jag? @jonaserik
 
  • Analoga termometern visar cirka 21 grader Celsius, monterad på vit yta, med "Made in Sweden"-text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jepp och vid ner till ca + 10 C ute så behövs det normalt inget värmetillskott. Avvakta och se vad som händer framöver när tempen går ner.
 
Jonatan Flodin stenholm Jonatan Flodin stenholm skrev:
Detta bör anses som ett rimligt värde på utgående vattnet antar jag?
J jonaserik skrev:
Jepp och vid ner till ca + 10 C ute så behövs det normalt inget värmetillskott. Avvakta och se vad som händer framöver när tempen går ner.
Tack för hjälpen 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.