Har råkat ut för ett problem med min shuntautomatik.
Den har plötsligt börjat öppna fullt när temperaturen på tankarna går över 90 grader vilket medför att den skickar ut hetvattnet direkt till radiatorkretsen :S

Reglersystemet är ett Danfoss ECL Comfort 100M med enbart utegivare och den fungerar i övrigt helt ok.
Inställningen enligt manualen är att den har en maxtemp till radiatorkretsen på 90 grader men här jobbar den tvärtemot. :@

Övrig tid verkar reglersystemet fungera ok och motståndsmätning på givarna tyder inte på något fel.

Någon som råkat ut för något motsvarande ?
 
Det knäppaste är att systemet i sig inte mäter tempen i tanken utan bara framledningstemperaturen.
Så snart som tankens = framledningens temp åter är lägre än 90 grader så återgår den till normal reglering......:x
 
Är tanken helt fulladdad, 90 grader i botten, när detta inträffar?
Ser du att ventilen fysiskt står i max öppet läge?
Jag tror nämligen att detta beror på någon form av bakcirkulation, den punkt där alla returer från panna och radiatorkrets och "baksidan" på shuntventilen är hopkopplade till botten på tanken blir varm, det går in varmt vatten istf kallt returvatten i den "kalla" porten på shunten, regulatorn känner en ökad framledningstemp och vill kompensera detta med att stänga mot varmt (panna/tanktopp) och öppna mot kallt, returen, men där var det ju för varmt...shunten stänger helt och varmt vatten går bakvägen ut i radiatorkretsen.
Råkade ut för något liknande när jag byggde mitt system, fick flytta returen från radiatorkretsen.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Shunten sitter på toppen av tank 1 med två rör ner i tanken. Ett för returen som går ner till tankens botten och ett stigarrör ca 40cm under tanktoppen. Den tar alltså inte värme direkt i toppen för att varmvattenberedaren ska vara hetast.

Shunten går och ställer sig rent fysiskt på 10 dvs. fullt öppen så den tar hetvatten direkt till radiatorerna ca 95grader. Igår kväll när tempen sjunkit till drygt 85 grader så gick den direkt över till "0" och har sedan börjat reglera tempen igen. Därav att jag misstänker något rent reglerproblem.

Tankarna är normalt minst 90 grader i botten när jag eldat färdigt.
 
Märkligt...har den alltid gjort så och hur länge har den varit installerad?
 
Haft den i 6 år och jag har i varje fall inte tidigare märkt att den gjort så här. Kanske sen för Jul då det när jag gått och lagt mig ibland knäppt lite extra i rören... Vilket ju i så fall inte är att undra på när den plötsligt kör ut över 90 gradigt vatten....
 
Väcker liv den den här tråden, jag har samma problem. Fanns det någon lösning på det här problemet?
 
Hela diskussionen är förvirrande. " Fotografen" säger att shunten stänger och då går vattnet bakvägen. Om shunten stänger så kan vattnet varken gå fram eller bakåt i radiatorkretsen. 90 grader i en acktank tycker jag verkar högt. Radiatorkretsar i gamla system har 80/60. Jag gissar att du har moderna panelradiatorer. Där är systemet troligtvis 60/45 därav shuntningen. När inställt maxtemp i acktanken uppnåtts ska uppvärmningen stanna av. Varför fortsätter den ända upp till 90 grader? Kolla upp beröringssensorer och givare. F
 
Endera så får shuntstyrningen spunk och löper amok ELLER så finns det någon sorts nödkylning, bättre att skicka ut värmen än att panna och acc kokar.

Protte
 
Mitt problem är att när tanken laddas och mätaren mitt på tanken börjar stiga upp mot 80 så shuntar systemet upp och släpper på full värme in i huset. jag hittar inget om någon nödkylning i manualen men det var också min första tanke för att förhindra att temeraturen blir för hög.

är lite fundersam om det är nån tempgivare som är lite knas..

Systemet är ca 8 år gammalt och jag har nyss tagit över huset så jag måste erkänna att jag inte lärt känna det än.
 
Såna där idiotfrågor från mig.

Går shunten åt rätt håll??
Stämmer shuntindikeringen med verkligt ventilläge?
Vad händer med temperaturer på framledning?
Kan man läsa av börvärden på reglersystemet? vad säger dessa?
 
Det är lugnt,

1. shunten är stängd-temperaturen i huset är på inställt värde, temperaturen i tanken stiger och shunten öppnar, resulterar i att ett redan varmt hus blir ännu varmare.

2.ja, vid manuell körning av shunten fungerar det klockrent.

3. framledningstemeraturen stiger pga att shunten öppnar, om du menar mot radiatorerna.

4. Mig veterligen går det inte tyvärr, det man kan läsa av är antalet ansluta givare till systemet, vilket i mitt fall är 2. dvs ingen innomhusgivare.

Jag har märkt att det verkar finnas tendenser till luft i systemet så jag har dels monterat självluftade ventiler på ett par ställen samt fått ur lite luft ur radiatorerna.
Det verkar ha hjälpt, förhoppningsvis var det en luftficka någonstans eller så var det automatiken som spökade.

Efter luftningen och en "norsk reset" så verkar det nu fundera som det ska, ja vi får se.. fortsättning följer..
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
anderer skrev:
Väcker liv den den här tråden, jag har samma problem. Fanns det någon lösning på det här problemet?
Det visade sig i mitt fall att det var ett brott på en av trådarna (inne i kabeln) från utetempgivaren och troligen så glappade den bara ibland när tanken blev ordentligt uppvärmd. Reglercentralen sitter fastsatt utanpå tankarnas isolerade plåtskal så lite spillvärme kommer ju dit. Jag fick korta kabeln en bit och efter det så har fenomenet inte uppstått igen. :)

Vvsskåne skrev "När inställt maxtemp i acktanken uppnåtts ska uppvärmningen stanna av. Varför fortsätter den ända upp till 90 grader?"

Finns ingen inställning för maxtemp på en kökspanna så den värmer så länge som jag eldar. Varför sluta elda innan jag laddat fullt i tanken när jag ändå har pannan igång? Jag slutar normalt inte elda innan jag har 85-90grader i botten på tanken men då får jag elda rätt försiktigt på slutet.

Nödkylning har inte jag någon då jag bor på landet och inte har lust att ha en enorm hydrofor som kan nödkyla även om elen går. För mig var alternativet med öppet expensionskärl klart enklare.
 
Redigerat:
Det är som du säger orparn, det kommer och går det här problemet. jag ska prova att kolla lite på kablaget jag med så ska vi se vad som händer.

Meningen är som att du säger att man ska kunna hålla 80-90 grader i hela tanken vilket är helt omöjligt nu när schuten öppnar rätt som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.