Hallå!

Jag har en fundering på hur man kan reglera temperaturen på radiatorer på olika våningar med olika effektbehov.

Vi håller på med ett taklyft och har valt att behålla stilen från byggåret -48 (1-plans egnahem med källare 69+69 kvm), därför kommer vi ha sektionsradiatorer på övervåningen. Eftersom den kommer vara ganska mycket bättre isolerad än nedervåningen så lär effektbehovet vara högre på nedervåningen, därför misstänker jag att vi behöver någon form av reglering för att kunna ha olika framledningstemperatur för övervåning och markplan/källare.

Min fråga är därför hur jag bäst reglerar framledningstempen på övervåningen? Strypa flödet centralt på stammen till övervåningen? Strypa grundflödet på varje radiator? Eller kanske en manuell shunt till övervåningen?
 
Normalt så justerar man ner förinställningen i termostatventilen på de radiatorer som ska avge mindre värme.
 
J Josth skrev:
Normalt så justerar man ner förinställningen i termostatventilen på de radiatorer som ska avge mindre värme.
På varje termostat? Då kanske det helt enkelt får bli så, tänkte om det fanns nåt sätt att sätta en grundinställning för hela övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.