Hej,

Skall man shunta vattnet redan i pannrummet i uthuset eller är det mer fördelaktigt att köra hetvatten i kulverten och shunta i huset?
Förutsättningarna hos mig är cirka 35m kulvert och gammalt timmerhus som skall renoveras. I huset kommer jag att ha golvvärme.


Mvh
Jonas
 
Shunta i pannrummet så slipper du dra runt hetvattnet, förlusterna ökar med tempskillnaden.
 
Har du plastkulvert måste du dessutom shunta ner, den tål inte mer än 70 grader eller så, kopparkulvert kan köras oshuntad.
 
Sen beror det väl på hur du producerar tappvarmvatten. Många som kör kulvert stter en mindre tank inne i huset med antingen slinga ellev VVX för tappvattenproduktion. Gör man så blir det väl nästan nödvändigt att ha hetvattenkulvert, för att få upp tempen i tenkniktanken. Men kör du kulverten direkt mot radiatorerna är det förstås mycket bättre att shunta innan kulverten.Speciellt om du ska ha golvvärme som inte klarar höga framledningstemperaturer
 
För att kunna svara på om man ska "shunta före eller efter kulverten" måste man ha klargjort några förutsättningar.

1. Ska tappvarmvatten produceras efter kulverten?
2. Med vad produceras värmen - a) kontinuerligt eldad panna, b) satseldad panna med ackumulatortankar eller med c) värmepump?
3. Billigt eller dyrt bränsle?

Svar:
1. För att klara legionellaproblematiken får temperaturen inte understiga ca 60 grader C i förrådsberedaren / ackumulatortanken. Det är då bäst att shunta efter denna.

2a. Med kontinuerligt eldad panna ska det inte vara några problem att klara förutsättningarna i svar 1.

2b. Det blir lite värre om man har satseldad panna med ackumulatortankar och det gäller då att se upp med för långa perioder med temperaturer under 60 grader C. Det kan dock lösas så att man använder en elektrisk varmvattenberedare som matas med "kallvatten" via en värmeväxlare som värms av pannvattnet.

2c. - som i 2b.

3. Värmeförlusterna från kulverten blir billigare ju billigare bränsle man använder. Att producera tappvarmvatten med elpatron via en längre kulvert är knappast försvarbart.

Plaströrskulvertar tåler både 80 och 85 grader C utan att livslängden påverkas oekonomiskt. Det är kombinationen högt tryck, över 6,5 bar, och hög temperatur, över 95 grader C, som drastiskt kan minska kulvertens livslängd.

Hälsningar Sture Castor
 
jag kör 85-90° vatten i kopparkulverten, ca 35 m, till en tekniktank i huset. jag har byggt en laddningsautomatik som laddar över mellan tankaen vid pannan och hustanken. om jag skulle shunta ner vattnet skulle jag få köra längre tid i kulverten och det ger kanske samma förlust som oshuntat? och kör man 4-rörskulvert shuntat + varmvattencirkulation så blir det väl mycket förluster?
 
Jag kommer att sätta en beredare i huset som kommer värmas i serie med vvc. Kort sagt så när termostaten kallar på värme så kommer vvc pumpen starta för att värma beredaren så att det alltid finns VV i huset. Så ser det ut för tillfället iallafall men man kan ju alltid ändra sig (händer tyvärr alldeles för ofta)

/jonas
 
davvethepirate skrev:
Jag kommer att sätta en beredare i huset som kommer värmas i serie med vvc. Kort sagt så när termostaten kallar på värme så kommer vvc pumpen starta för att värma beredaren så att det alltid finns VV i huset. Så ser det ut för tillfället iallafall men man kan ju alltid ändra sig (händer tyvärr alldeles för ofta)

/jonas
Naa. Är det smart?
Är det inte bättre att låta vvc vända precis innan din elberedare.
Och därmed låta vattnet i din elberedare vara ifred, så mycket det går.

Om du inte har varmt i tankarna i garaget och när termostaten kallar på värme och därmed startar vvc, kommer pumpen att gå tills termostaten är nöjd, vilket den aldrig kommer bli.
I alla fall inte innan du har värmt hela din anläggning, dvs. kulvert och tank i garaget med patronen i elberedaren. Inte bra.

Jag skulle låta vvc vända innan elberedaren och styra vvc så att den bara kunde gå när du har ett behov av vv. Alltså med tex en timer som kör vvc när du i vanliga fall är hemma och behöver vv.

En till bonus skulle kunna vara att tilllåta vvc gå, på timer, bara när du har värme i garagetanken.

Eller så skippar du vvc helt och matar din el-beredare med vv utifrån garaget i ett så klent rör som det bara går. Så klent som det bara går för att snabbt få fram vv till beredaren.
Du bjuder därmed din beredare på liite kulvertsvalt vatten innan det heta kommer.
Det kanske man kan ta för att slippa strulet med vvcpump och styrning av denna.
 
Jag matar en 50 l-beredare med varmvatten via kulvert. Morgon och kväll kontrolleras temperaturen i vv-beredaren, vid behov startar vvc som pågår tills dess att beredaren nått inställd temperatur.
Vattenvolymen mellan acktank och varmvattenberedare är ca 10 liter och jag var rädd att varmvattenkomforten skulle störas när denna kalla volym for in i beredaren, men det har inte alls varit något problem.
Svagheten i systemet är att det inte finns något villkor att det måste finnas varmvatten att tillgå innan vvc'n startar. I praktiken har jag inte upplevt detta som något problem heller. På vintern finns det 'alltid' värme i acktanken och på sommaren hålls tanktoppen ändå varmare tack vare solfångarna.
Ovan styrsystem är egentligen extra-funktioner i mitt solvärme-styrsystem -alltså en timer och termostat.
 
Karkulla skrev:
Jag matar en 50 l-beredare med varmvatten via kulvert. Morgon och kväll kontrolleras temperaturen i vv-beredaren, vid behov startar vvc som pågår tills dess att beredaren nått inställd temperatur.
Vattenvolymen mellan acktank och varmvattenberedare är ca 10 liter och jag var rädd att varmvattenkomforten skulle störas när denna kalla volym for in i beredaren, men det har inte alls varit något problem.
Svagheten i systemet är att det inte finns något villkor att det måste finnas varmvatten att tillgå innan vvc'n startar. I praktiken har jag inte upplevt detta som något problem heller. På vintern finns det 'alltid' värme i acktanken och på sommaren hålls tanktoppen ändå varmare tack vare solfångarna.
Ovan styrsystem är egentligen extra-funktioner i mitt solvärme-styrsystem -alltså en timer och termostat.
Har du aldrig kallt system så att du skulle kunna drabbas av problematiken att elberedaren värmer övrigt system?
Hur gör du om du skulle vilja förhindra att drabbas av detta?
stänger vvc manuellt?

Det skulle ju gå att lägga vvc via en termostat i acctoppen som inte tillåter pump att gå om systemet är kallt.
 
Elpatronen är inte ansluten utan beredaren är egentligen ett litet vv-förråd. Och vistt har det hänt att acktanken varit kall och det har cirkulerat fisljummet vatten bara.
Lösningen är ju enkel: kasta in ett lass i Innovan och surt vänta någon halvtimme.
Som jag skrev har mitt system denna svaghet, men som sagt inträffar det ju inte ofta så jag har inte prioriterat lösningen. Men lösningen är ju, som Du skriver, en termostat i acktoppen =en liten operation. Ska nog därför göra något åt detta i helgen...
 
Karkulla skrev:
Elpatronen är inte ansluten utan beredaren är egentligen ett litet vv-förråd. Och vistt har det hänt att acktanken varit kall och det har cirkulerat fisljummet vatten bara.
Lösningen är ju enkel: kasta in ett lass i Innovan och surt vänta någon halvtimme.
Som jag skrev har mitt system denna svaghet, men som sagt inträffar det ju inte ofta så jag har inte prioriterat lösningen. Men lösningen är ju, som Du skriver, en termostat i acktoppen =en liten operation. Ska nog därför göra något åt detta i helgen...
Okej. du har ingen elvärme i beredaren,, då förstår jag.
 
Roke.

tack för dina tips men jag kommer troligtvis att elda flis i en BAxi Multi-heat (men man kan ju ändra sig igen) så det kommer alltid att finnas VV att tillgå.

Karkulla.

Precis som du har det har jag tänkt det. Det känns skönt att det kommer att funka som jag har tänkt det.

/jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.